Home » 7 tips voor een ergonomische werkplek

7 tips voor een ergonomische werkplek

Door Lisette Trinthamer

Veel thuiswerken

De samenleving verandert massaal waarbij we vooral veel thuiswerken. De mogelijkheid dat dit kan is voor velen een uitkomst in combinatie met kinderen, een druk schema of veel reistijd. We nemen de bureaustoel mee van kantoor en tada: (thuis) werkplek gecreëerd. Veel mensen onderschatten dat een ergonomische werkplek van belang om zo veel mogelijk lichamelijke klachten te voorkomen. In deze blog geven we je graag 7 tips om een goede werkplek thuis te creëren.

Ergonomische bureaustoel

We begrijpen dat het gemakkelijk is om een willekeurige bureaustoel van werk mee te nemen, maar is deze stoel ook goed voor jouw lichaam? Je zit op een gemiddelde werkdag namelijk al snel 8 uur achter je bureau te werken. Wanneer je kiest voor een ergonomische bureaustoel dan weet je zeker dat je lichaam de ondersteuning krijgt die het nodig heeft. Je kunt deze stoelen optimaal instellen voor je eigen lengte en zithouding.

#2 Investeer in ergonomisch bureau

Bij een goede stoel hoort… juist ja, een goed bureau. Het is belangrijk om een bureau te hebben die op de juiste werkhoogte is afgesteld. Dit zorgt er voor dat je beeldscherm zich op een prettige hoogte bevindt en dat je je armen comfortabel kunt rusten op het blad. Heb je weleens nagedacht over een zit-sta bureau? Zo kun je de periodes van zitten afwisselen met staan door het bureau op de gewenste hoogte af te stellen. Op deze manier bevorder je de doorbloeding én bescherm je extra je spieren en gewrichten.

#3 Juiste werkhouding

Om een goede werkhouding te creëren, moeten je voeten stevig op de grond staan waarbij je benen een hoek van 90° maken. Je armen horen te rusten op de armleggers en horen ook in een hoek van 90°. Je kunt ook altijd om advies vragen aan een specialist wanneer je niet helemaal weet wat de juiste houding is voor jouw ergonomische werkplek.

#4 Blijf bewegen

Het gevaar van een fijne ergonomische werkplek is dat je al snel vergeet om pauze te nemen. Juist de afwisseling in houding is goed. Probeer te voorkomen dat je te lang achtereen zit door kleine handelingen uit te voeren. Zo kun je bijvoorbeeld om de 45 min een kleine stop maken voor een kopje thee, een groot glas water of voor de was uit de wasmachine.

#5 Juiste accessoires op het bureau

Om je ergonomische werkplek helemaal compleet te maken, kun je ook kiezen voor het toevoegen van accessoires zoals bijvoorbeeld een speciale muis. Een ergonomische muis is ontworpen om vingerklachten en nekklachten te voorkomen. Je hebt daarnaast ook keuzes in de hoogte van je monitor. Wanneer je gebruik maakt van een vast beeldscherm, dan kun je een monitorarm kiezen. Hiermee kun je de monitor op je eigen hoogte afstellen wat voor jouw ideaal is.

#6 Vermijd felle beeldschermen

Niet alleen je fysieke gezondheid is belangrijk bij het creëren van een ergonomische werkplek, maar ook je mentale gezondheid speelt mee. Wist je namelijk dat langdurig naar een beeldscherm kijken voor diverse gezondheidsklachten kan zorgen? Je ogen kunnen droog en vermoeid worden, wat deels wordt aangewakkerd door een te fel beeldscherm. Wanneer je beeldscherm te fel licht afgeeft, dan ontstaat er een disbalans met het lichtniveau van je werkomgeving. Let hier dus goed op!

#7 Drink voldoende

Het drinken van voldoende water zorgt ervoor dat de afvalstoffen in je lichaam sneller afgevoerd kunnen worden. En nog een bijkomend voordeel: je moet vaker naar het toilet waardoor je weer een reden hebt om extra te bewegen. Het is niet voor niks dat we als mens maar 4 dagen kunnen overleven zonder water… Drink dus genoeg!