Balans In Het Interieur

Balans In Het Interieur

Wat zijn eigen handtekening is? Willem Pluimers vertelt dat hij altijd een element toevoegt dat net even anders is. Zoals de lamp met metalen bladeren rond de steel die hij speciaal liet maken. Toch zijn de interieurs van deze bijzonde stylist uit Rijssen altijd helemaal in balans. Volgens hem een directe afspiegeling van de persoonlijkheid van de opdrachtgever. Individuele perfectie of misschien wel een vorm van psychologie waarin hij een meester is.

Bloemen

Als jongste in een zakengezin was Willem Pluimers echt een buitenbeentje. Hij vertelt dat vooral dozen en bloemen niet veilig waren. ‘Ik zorgde dat er altijd een boeket op tafel stond. Meestal geplukt in de tuin. En dozen die toverde ik helemaal om met stofjes en briefjes. Ook heb ik een korte tijd modetekeningen gemaakt.’

Trendwatchbureau

Duidelijk was direct al dat zijn aspiraties in de richting van ontwerpen lagen. Toen hij uiteindelijk bij een trendwatchbureau in China werkte, viel alles op zijn plek. Hij was als geen ander in staat de juiste sfeer en voorspellingen te schetsen. Een talent dat hij in zijn eigen zaak in Rijssen ten volle kan benutten. Daarom ontdekte hij bovendien dat hij mensen kan lezen. ‘Ze positief plagen en aandacht te geven. Direct te weten wat ze zoeken. Daar krijg ik echt een kick van.’

Samen met Bente Roelofs, 23 jaar. Opleiding: Jan des Bouvrie academie. Al 3 jaar werkzaam bij Studio La Plume. Een duo wat voor prachtige interieurs zorgt.

Meedenken

Ook met het beperkte aantal vaste leveranciers waar hij mee werkt, bouwt hij een warme band op. Zoals met het Nederlandse Hofstede Raanhuis. ‘Bij hun bank Basso bijvoorbeeld kun je kiezen uit twaalf verschillende poten en nog veel meer varianten in rug- en zijleuningen. Toch heb ik ze gevraagd ook een messing poot aan het assortiment toe te voegen. Dat is samen met goud en blauw de kleur van dit jaar. Het is prettig dat ze met mij meedenken.’

Zijn inspiratie haalt Willem overal vandaan. ‘Zo was ik afgelopen zomer nog in Frankrijk waar ik het liefst alle antiquairs afloop, maar ben ik even gelukkig als ik in New York aan Fifth Aveneu zit te brunchen en door de glazen pui iedereen voorbij zien lopen.’

Dat hij door zijn enthousiasme vaker samen met een leverancier tot nieuwe ontwerpen komt, is ook te zien in het restaurant in Enter dat hij inrichtte. Hij gebruikte leer en donker hout in combinatie met lampen met een strakke, groene kap. Dat hij de steel van die laten door lumière liet voorzien van metalen bladeren tekent zijn manier van werken. ‘Ik zocht een opvallend element dat ik voor de ramen kon plaatsen, zodat ik geen gordijnen hoefde te gebruiken.’

Persoonlijk

Omdat het zijn zeer persoonlijke manier van styling naar een hoger plan wil tillen, is Willem verhuisd naar een kleiner pand in het centrum van Rijssen. Een kubus van glas die een interessante verschijning vormt tussen de oude gebouwen op die plek. Daar verrast hij klanten op een veel intiemere manier met Armani-behang met een leerlook, zijdeachtige muren foambehang waarop stof is gelijmd zodat het het lijkt of de muur met zachte materialen is bekleed. ‘Ik ben zo blij dat behang en gordijnen met prints weer mogen. Soms denk ik dat het niet handig is dat wij de tijd zo ver vooruit zijn. Veel inspiratiekamers die ik jaren geleden had, zouden perfect bij de trends van deze tijd passen.’

Studio La Plume

EXCELLENT | magazine