Kunst met een begin maar zonder einde

Kunst met een begin maar zonder einde

Alain Goud

Al mijn hele leven word ik altijd getriggerd door dingen, kleuren, vormen, texturen, materialen… Mijn hoofd loopt altijd over van ideeën en wat ik er bijvoorbeeld mee zou kunnen doen. Op gegeven ogenblik ben ik met diverse materialen spontaan aan de slag gegaan en zo zijn de eerste harsschilderijen ontstaan. Het voelde als een enorme opluchting en uitlaatklep. De ideeën die ik dagelijks had ineens “kwijt” te kunnen en om te kunnen zetten in tastbare kunst. Daarbij blijft het niet alleen bij harsschilderijen, maar experimenteer ik ook met organische materialen, vergulden, andere verftechnieken, etc. De technieken die ik daarbij ontwikkel komen soms ook in mijn schilderijen terug. Inmiddels ben ik vele kunstwerken verder en heb ik een eigen stijl en techniek gevormd. Deze ontwikkelen als vanzelf nog altijd verder.

Met mijn kunst probeer ik mensen aan het denken te zetten, zonder het plaatje volledig in te kleuren, mijn werk heeft wel een begin maar geen einde. Steeds als je ernaar kijkt zie je andere dingen. Dat werkt juist weer inspirerend. Als ik mensen spreek die mijn kunst hebben gezien, dan beleven zij telkens iets anders. Dat is zeer boeiend en zorgt ervoor dat deze werken blijven uitdagen om ervan te genieten. Het zuigt je als het ware op en “dwingt” je een mening te vormen. Automatisch probeer je te achterhalen wat het kunstwerk nu eigenlijk probeert te verbeelden.

Organische vormen, textuur, gelaagdheid, vloeiende maar ook ruwe vormen en soms exploderende effecten boeien mij oneindig en die vind je dan ook regelmatig terug in mijn werk. Ik zou het kunnen omschrijven als puur, uitnodigend, onvoorspelbaar en met veel diepgang.

Mijn kunst laat zich niet dwingen, inspiratie ontstaat soms vanuit de kleinste prikkels. Bepaalde vormen, kleuren, texturen, de natuur, een gesprek, een persoon en ga nog maar even door. Het gaat borrelen in mijn hoofd tot een bepaald kookpunt, als dat is bereikt ga ik aan de slag en ontstaat het nieuwe werk vanzelf. Het lijkt dan vanuit mijn hoofd via mijn handen op het doek te vloeien. Tijdens dat proces verdiept de inspiratie zich nog verder en ontstaan spontaan nog diverse ingevingen die ik op dat moment ook direct probeer te vangen en te vertalen op het doek.

Het komt ook voor dat ik een schilderij of object in opdracht maak. In dat geval vindt er eerst een gesprek plaats. Ik wil graag weten met welk doel zij een kunstwerk willen, wat hun drijfveren zijn, waar hun interesses liggen, van welke kleuren en structuren zij houden en niet op de laatste plaats, waar het kunstwerk moet komen te hangen. Die gesprekken leveren altijd meer dan voldoende inspiratie op voor een nieuw kunstwerk.

De aanloop naar een nieuw werk is meestal intensiever dan de uitvoering van het werk zelf, de uitvoering is feitelijk een ontlading. De fase waarin het idee zicht vormt speelt zich volledig af in mijn hoofd. Het is een zeer intens proces wat mij ongeveer helemaal leegzuigt. Net op het moment dat ik het gevoel heb dat er geen einde aan komt is het idee af en kan ik aan het daadwerkelijke kunstwerk beginnen. Dat is voor mij een enorme ontlading en geeft achteraf een heerlijk voldaan gevoel. Als mijn idee dan op het doek staat, is het voor mij ook klaar. Dan is het uit mijn hoofd. Leeg is dat echter nooit, nieuwe ideeën ontwikkelen zich namelijk al tijdens het werken aan mijn schilderijen.

Benieuwd naar wat een werk van Alain Goud voor jouw interieur kan betekenen? Neem dan nu contact op +31 6 83 23 18 01

EXCELLENT | magazine