Home » De Lamborghini Urus is in alles de overtreffende trap

De Lamborghini Urus is in alles de overtreffende trap

Interior designer Patrick Russ test 's werelds eerste Super Sport Utility Vehicle

Door Stagiair

“Mijn eerste indruk? De Urus is groot, groots en elegant”, opent Russ het gesprek. De auto straalt de kracht uit van de stier die het Lamborghinilogo siert en doet in alles zijn naam eer aan. De urus (ook wel bekend als aurochs) is een van de grote wilde voorvaders van de huidige gedomesticeerde runderen. Deze Lamborghini verenigt dan ook het beste van twee werelden: de ongetemde oerkracht van de vechtende stier en een gedomesticeerd karakter. Want hij trekt weliswaar van 0 naar 100 kilometer per uur op in ongeveer 3,6 seconden met een topsnelheid van 305 kilometer per uur, maar is ook een ideale gezinsauto. De term ‘Super Sport Utility Vehicle’ is daarmee volledig gerechtvaardigd. De Lamborghini Urus voelt zich op het terrein net zo thuis als op de weg. Voor de gelegenheid kiezen we echter voor een testrit op de weg. Startpunt: Bloemendaal, de vestigingsplaats van Patrick Russ Luxurious Design. Eindbestemming: het circuit van Zandvoort. 

Onbescheiden en toch elegant 

Toen de kersverse en imposante Lamborghini-vestiging in Rotterdam ons de auto aanbood voor een testrit, hadden wij nog geen idee welke kleur deze krachtpatser zou hebben. Des te groter was de verrassing toen de kolos klaarstond in de Lamborghini-kleur ‘Viola Mithras’. Vrij vertaald is dat ‘knalpaars’. Een ongebruikelijke kleur voor een SUV, maar perfect voor deze onbescheiden krachtpatser met zijn elegante belijning. “De hele auto is een groot statement met klasse”, concludeert Russ. “Precies zoals ik mijn interieurs graag vormgeef. Het moet vooral niet alledaags zijn, het mag opvallen, maar de elegantie moet de boventoon voeren.” Wij kunnen dat beamen: de door Patrick Russ ontworpen interieurs zijn bijzonder en kennen een mondain design. Russ ontwerpt met zijn talent net zo makkelijk een interieur voor een landhuis als voor een appartement in New York. 

“Ik voel me overal thuis, net als deze auto”, vervolgt Russ. “In mijn ontwerpen staat de mens centraal. Je hebt niets aan een interieur waarin niet kan worden geleefd. Mijn doel is altijd om een interieur luxe te laten zijn, op een manier die als een warme deken om je heen valt. Het hele interieur moet uitnodigen om te worden gebruikt. Een fijn samenspel tussen licht en donker hoort daar uiteraard bij, evenals een mooie mix aan materialen en kleuren.” 

Het schijnbaar onmogelijke tóch voor elkaar gekregen 

Russ herkent in de Urus het Lamborghini-dna en verbaast zich erover dat het merk er zo goed in is geslaagd om een supercar te maken met de functionaliteit van een SUV. “Dit is qua uiterlijk een nekkendraaier. Naast de bijzondere kleur spreken de elegante lijnen enorm tot de verbeelding. Je weet dat dit een auto is om rekening mee te houden als je hem ziet. De combinatie van kracht, snelheid, formaat en design maken van deze auto iets echt bijzonders. De Lamborghini-‘heritage’ is prachtig en eervol bewaard gebleven. Knap werk!” 

Welkom aan boord 

Ook binnen is het één groot designfeest. “Wederom het bewijs dat Italianen bij uitstek design snappen”, vervolgt Russ. “Het interieur is een toonbeeld van vakmanschap. De mooie materialen zijn volledig in balans en je ziet het perfectionisme in de afwerking. Ook daarin kun je de lijn doortrekken naar hoe ik zelf naar interieurontwerpen kijk: je wilt niets aan het toeval overlaten en aandacht voor details zorgen voor een vleugje magie. Kijk alleen al naar hoe het stiksel in het leder is verwerkt en hoe sierlijk de geometrische vormen de zittingen tot een lust voor het oog maken.” Het interieur van de Urus is een combinatie van oogstrelend design, fijne materialen en een volledig op de bestuurder gericht ontwerp van instrumentarium en dashboard. Lamborghini heeft zich laten inspireren door de luchtvaart en laat het de inzittenden aan niets ontbreken. De bestuurder wordt verwend met drie tft-schermen (een voor de instrumenten, een voor infotainment en een voor comfortfuncties, waaronder een virtueel toetsenbord met handschriftherkenning) en dat allemaal intuïtief bedienbaar. 

“Het mooie aan de Urus is dat er verbinding is gecreëerd tussen binnen en buiten. Neem bijvoorbeeld het oranje van de remklauwen, dat weer terugkomt in het stiksel van het lederen interieur. Verbinding tussen binnen en buiten is iets wat ik in mijn eigen ontwerpen ook belangrijk vind. Als designer ontwerp ik zowel exterieur als interieur indien daarom wordt gevraagd en mijn filosofie is dat buitenkant en binnenkant naadloos in elkaar moeten overgaan, om een integrale ervaring van design te kunnen genieten. Mijn ontwerpen zijn brutaal, omdat ik van de gebaande paden afwijk. Dat herken ik in deze Lamborghini ook. De auto oogt alsof hij zich niet laat tegenhouden, zich niets aantrekt van een modale mening. Zo werk ik zelf ook.” 

Machtige prestaties 

Op het gebied van rijgedrag en motorprestaties maakt de Lamborghini Urus waar wat hij belooft. Russ kan er kort over zijn: “Fenomenaal gewoon. Dat je in zo’n grote auto een ongelooflijk intense rijervaring kunt hebben. De auto is enorm snel en ondanks zijn formaat laat hij zich soepel rijden. Ik voel me veilig in deze auto. En is dat niet een eigenschap die je zoekt in een auto, als je met je gezin op stap gaat? Een mooi detail is de regulering van het uitlaatgeluid. Van uitermate beschaafd tot ongetemd wild, met tussenstanden. Als je wilt, kun je het beest in je voeden met de Urus.” Tot besluit vragen we Patrick Russ of hij zijn klassieke Range Rover (‘Best of British’) zou verruilen voor deze Italiaanse volbloed. “Een lastige keuze, omdat ik altijd trouw ben aan de mensen met wie ik werk en waardeer wat ik heb. Maar Italië en dit beest … ik voel verliefdheid”, luidt het antwoord. 

Noot van de redactie: Wilt u zelf het merk Lamborghini op zijn allermooist gepresenteerd zien? Maak dan een afspraak bij Lamborghini Rotterdam en geniet van het summum op automobielgebied in een spraakmakende entourage. 

Specificaties van deze auto:
Aantal cilinders: 8
Motorinhoud: 3.996 cm3
Vermogen: 650 pk (478 kW) @ 6.000 tpm
Maximum koppel: 850 Nm @ 2.250-4.500 tpm
Maximaal toerental: 6.800 tpm
Aandrijflijn: Vierwielaandrijving met sperdifferentieel en asymmetrische/dynamische koppelverdeling (Torsen-type)
Topsnelheid: 305 km/h
Acceleratie 0-100: 3.6 s
Ledig gewicht: 2.200 kg
Wielbasis: 3.003 mm
Lengte: 5.112 mm
Breedte zonder spiegels: 2.016 mm
Breedte met spiegels: 2.181 mm
Hoogte: 1.638 mm
Aantal zitplaatsen: 4
Verbruik: 12,7 l/100km
CO2-uitstoot: 325 g/km 


Standaard uitrusting:
– Multifunctioneel stuurwiel met zacht leder bekleed
– Highway Assistant
– Urban Road Assistant
– DAB
– Head-Up Display

Kleur exterieur: Viola Mithras
Kleur interieur: Nero Ade met contrasten 

Verkoopprijs inclusief bpm en btw: € 421.999,00 

close

Schrijf je in voor de nieuwsbrief