Home » Ongetemde Italiaanse volbloed in handen van een echte Maserati aficionado

Ongetemde Italiaanse volbloed in handen van een echte Maserati aficionado

High-end designer François Hannes geeft de Maserati MC20 de sporen

Door Veerle van Heertum

Het kan niet anders of François Hannes heeft op de uitkijk gezeten thuis, in afwachting van Excellent Magazine. Nog maar net de oprit opgedraaid, zwaait de voordeur open en worden we getrakteerd op een breed lachende man, die ons zo blij als een kind verwelkomt. Achteraf gezien niet zo raar, aangezien er in de garage van het Nuenense huis onder andere een Maserati Quattroporte S ‘woont’. François heeft een autohart en in het bijzonder een passie voor Italië en Maserati. We kunnen ons geen geschiktere testrijder wensen.

Les Intouchables

Al op zijn 16e kocht François zijn eerste auto. “Ik had nog geen rijbewijs, maar was zo gebiologeerd door mooie auto’s, dat ik er zo vroeg mogelijk mee bezig wilde zijn”, legt hij uit. “Ik heb veel auto’s gehad en ben verslingerd geraakt aan bruut motorgeweld. De Chevy Corvette die ik op mijn 19e kocht, nog geen twee jaar oud en met een brullende V8 onder de klep, heeft de toon gezet.” Dat het automobiele pad der liefde in de loop der jaren kronkelde richting Italië is een logische evolutie, zo blijkt. Het werk van Sennah Studio, waar François eigenaar en designer is, laat zien dat de focus ligt op high end luxury. “Noem me maar een detail freak. We ontwerpen interieurs met hart en ziel, met de allermooiste, soms exotische materialen. Dat wil ik ook terugzien in een auto. Ik wil het vakmanschap zien, ruiken en voelen. Dan snap je mijn voorliefde voor Italiaanse bolides.”

De Maserati Quattroporte S die François zelf heeft, is geen toevallige keuze. “Toen de film Les Intouchables uitkwam, zat ik op het puntje van de bioscoopstoel toen daar de Maserati Quattroporte S in beeld kwam. Ter plekke verliefd geworden, besloot ik om een 100% identieke Maserati aan te schaffen. Dat werd een gepassioneerde zoektocht, die uiteindelijk beloond werd. Soms zit ik gewoon in de Maserati, in de garage, om even te genieten van het interieur, dat leeft. Vakwerk, door specialisten met de hand uitgevoerd. Elk detail klopt. Het ruikt en voelt als thuis. Het Italiaans vakmanschap dat als een warme deken over je neerstrijkt roept dezelfde emotie op die ik de door mij ontworpen interieurs wil laten voelen, ontwerpen met karakter en bezieling, door te spelen met vorm en licht, heldere belijningen en balans te creëren. Rijke materialen en kleur zorgen voor een sfeervolle en luxueuze uitstraling.”

Een sprong vooruit in de tijd

De Maserati MC20 die we in de vertrouwde handen van François geven is een bijzondere auto, in meerdere opzichten. Het is de eerste Maserati met de Nettuno motor. Een op F1 technologie gebaseerde V6 van 3 liter inhoud, met een slordige 630 PK. De sprint van 0 naar 100 km per uur kost de MC20 slechts 2,9 seconden, met een topsnelheid van 325 km per uur. Dat deze prestaties gehaald worden heeft de MC20 onder andere te danken aan zijn relatief lage gewicht van 1500 kg. Het uit carbonvezel gefabriceerde monocoque chassis weegt nog geen 100 kg.

“Het mooie is dat de auto vier rijmodi kent”, legt François uit. “Er is een GT-mode, geschikt om de auto lekker te laten cruisen, goed voor alledaags gebruik. Daar zijn we voorzichtig mee gestart. Dan begint het toch te kriebelen en probeer je de Sport-mode… fantastisch wat je dan voelt en hoort. De auto reageert super sportief en het geluid is om te smullen. Met een rotsvast vertrouwen in mijn beschermengel heb ik vervolgens de Corsa-mode ingeschakeld. Dan ga je over grenzen heen. De ‘Formula 1 Legacy’ onder je rechtervoet!” Als vierde mode is er de ‘Wet-mode’, bedoeld om de auto veilig te rijden onder slechte weercondities. “Die hebben we niet aangeraakt”, zegt François lachend.

Ongekend gevoel van vrijheid

Een wervelende rit door de Brabantse Kempen eindigt voor een fotosessie op het parkeerdek van de parkeergarage op Eindhoven Airport. Een zeer toepasselijke locatie, meent François: “Ik associeer Eindhoven Airport met op avontuur gaan. Je vindt me hier dan ook regelmatig, zowel voor privé reizen als zakelijke. Vorige week was ik hier nog om naar Londen te gaan met opdrachtgevers, om daar een bijzonder verlichtingsarmatuur samen te stellen. En een paar dagen later vloog ik vanaf Eindhoven naar Italië, om voor een drietal projecten marmer uit te zoeken. De opdrachtgevers reisden mee, we waren met 7 personen in Italië. Dan is het werken maar zeker ook genieten van al het goede wat Italië te bieden heeft op het culinaire vlak. Kortom, net zoals ik het genieten van deze Maserati MC20 zie als een stuk absolute vrijheid, zo zie ik reizen in het algemeen als een stuk vrijheid. Dat is belangrijk voor me. Dat zie je ook terug in mijn ontwerpen.”

De eindconclusie die François al getrokken heeft over Maserati als merk, maar zeker ook wat betreft de MC20, luidt: “Naast de indrukwekkende prestaties en het technisch vakmanschap doet ook het design van deze auto het hart sneller kloppen. Precies wat je mag verwachten van een ontwerp, exact waar ik zelf ook naar streef in mijn eigen werk: een pure dynamiek, spannend, maar volledig in balans. Er zit een ziel in deze auto. Als je daar gevoelig voor bent, dan smelt je eigen ziel samen met die van de auto als je rijdt. En daarmee met de zielen van iedere vakman of vakvrouw die aan deze auto heeft gewerkt. Het beest leeft en maakt dat je zelf het leven voelt tot in iedere vezel van je lijf.”

Specificaties van deze Maserati MC20

Carrosserie: Coupé

Aantal deuren: 2

Brandstof: Benzine

Transmissie: Automaat

Aantal versnellingen: 8

Kleur exterieur: Bianco Audace

Bouwjaar: 2022

Massa: 1500 kg

Vermogen motor: pk 630

Aantal zitplaatsen: 2

Interieurkleur: Zwart, carbonaccenten

Bekleding: Alcantara

Gemiddeld: verbruik 11,6 l/100km

0-100 km: 2,9 seconden

Topsnelheid: 325 km/h

Tekst: Jan Mol – Draeckensteijn Media

Fotografie: Patrick Meis

Auto: Driessen Maserati

close

Schrijf je in voor de nieuwsbrief