Home » ‘Pas als ik mijn werk van een afstand bekijk, zie ik echt wat ik geschilderd heb’

‘Pas als ik mijn werk van een afstand bekijk, zie ik echt wat ik geschilderd heb’

Kunstenares Grace Spiegel

Door Veerle van Heertum

In het hart van het altijd bruisende Amsterdam bevindt zich een kleine oase van rust. Een plek die is ingericht als een huiskamer, waar inspiratie zindert en mystieke creaties de sfeer bepalen. Het is het atelier van Grace Spiegel, een toevluchtsoord waar tijd geen rol speelt en de drukte van de omliggende eeuwenoude stad geen grip heeft op de artieste. Grace is bekend vanwege haar schilderijen van oriëntaalse vrouwen, kunstwerken die op het eerste gezicht een gemene deler hebben, maar bij nadere beschouwing elk een eigen verhaal vertellen. Grace praat in een openhartig gesprek met Excellent Magazine over haar werk.

Is alles voorbestemd?

“Wist je dat toen ik dit atelier kreeg op de Prinsengracht, ik nog moest ontdekken dat de Spiegelstraat hier om de hoek is?”, merkt Grace op. “Toeval bestaat niet. Misschien is alles wel voorbestemd.” Dat laatste zou kunnen verklaren waarom de kunstwerken die Grace maakt een terugkerend onderwerp hebben: oriëntaalse vrouwen, gekleed in kimono. “Het Verre Oosten is de rode draad in mijn werk. Je ziet mijn liefde voor de Oriënt ook terug in de inrichting van mijn atelier. Net zoals mijn atelier een bepaalde Breitner-achtige sfeer oproept, zo doen mijn schilderijen dat ook. Dit is mijn toevluchtsoord, hier ben ik mezelf, laat ik me gaan, raak ik in vervoering en lijkt het of een onzichtbare hand de mijne vastpakt, als ik met de kwast het canvas nader. Ik laat het gewoon gebeuren. Pas als ik mijn werk van een afstand bekijk, zie ik echt wat ik geschilderd heb.”

Grace werkt alleen in haar atelier en in principe nooit in opdracht. “Ik ga helemaal op in het proces, of dat nu olie op canvas is, of houtskool op linnen. De uitkomst is altijd een verrassing, ook voor mij. Enerzijds werk ik traditioneel met olieverf op canvas, anderzijds zoek ik steeds naar nieuwe, natuurlijke materialen om mee te experimenteren. Ik koop lappen linnen en jute of ander textiel en ga daarmee met gemengde materialen aan de slag. Het eindresultaat ademt altijd een bepaalde mystiek en mijn werk misstaat niet in een Japans interieur. Het bezit een bepaalde energie, een sereniteit die als een deken over de kijker neerdaalt.”

Levend werk

De oriëntaalse vrouwen die een stille hoofdrol spelen in de werken van Grace zijn allesbehalve ‘doods’. Hoe langer we in de ogen kijken van de vrouwen die Grace schildert, des te meer kijken de portretten terug. Er zit leven in. Dat brengt ons op de vraag, wat de kunstenares heeft met deze vrouwen, die ze uit haar hoofd schildert. Kan het te maken hebben met een vorig leven? Grace denkt na en antwoordt: “De expressie in de gezichten van de vrouwen is een vertaling van de emotie die ik doormaak op het moment dat ik aan het stuk begin. Inderdaad, mijn inspiratie is niet oppervlakkig, maar komt uit mijn onderbewustzijn. En ik durf toe te geven dat ik een spiritueel mens ben. In mijn jeugd had ik een droom over een oude Chinese vrouw, die me bezocht en naast me in bed kwam liggen. Ik herinner me nog dat ik zelfs plaats maakte voor haar in mijn bed. Die Chinese vrouw is altijd bij me gebleven. Een overblijfsel uit een vorig leven? Wie zal het zeggen. Ik doe alles op gevoel, dus voor wie gelooft in vorige levens: ja, dat zou een plausibele verklaring kunnen zijn.”

Het feit dat Grace uit de stoffen- en interieurwereld komt, heeft haar een voorsprong gegeven als het om materialen gaat. “Ik zoek altijd naar iets nieuws om op te schilderen of tekenen. De ene keer schilder ik in olieverf een stof, in de vorm van een kimono, de andere keer schilder of teken ik op de stof zelf. De zoektocht naar materialen is eindeloos.” Tot besluit stellen we Grace dé vraag: komt er ooit een eind aan het schilderen van oriëntaalse vrouwen? Grace lacht en zegt: “Alleen als dat voorbestemd is.”

Tekst: Jan Mol

Fotografie: Alexandre Verrier

Studio Grace Spiegel

www.gracespiegel.com

close

Schrijf je in voor de nieuwsbrief