Home » Grandioos rijden met de hoofdletter G (van Geländewagen)

Grandioos rijden met de hoofdletter G (van Geländewagen)

Interieur Designer Roelfien Vos temt de Mercedes Benz AMG G63

Door Veerle van Heertum

“Stoer!”, zegt Roelfien Vos, terwijl ze naast de kolos in de kleur ‘China Blauw’ staat. “Zelf ben ik niet zo te porren voor auto’s die stereotypisch ‘voor vrouwen’ bedoeld zijn. Geef mij maar een grote terreinwagen waarmee je veilig en met goed zicht op de weg op pad kunt. Deze Mercedes Benz G vind ik prachtig omdat hij uit alle poriën nog het authentieke karakter van het eerste model ademt. Stoere auto’s passen prima bij mij. Een auto is voor mij meer dan een vervoermiddel. Ik wil beleving. Zien, voelen en ruiken. Deze Mercedes bezit de authenticiteit die ik ook in mijn ontwerpen leg. Het mooie is dat ik bij het zien van de auto aan mijn vader moet denken, die in het leger zat en ook privé een terreinwagen reed.”

Ongebreidelde kracht sinds 1979

De Mercedes Benz G is sinds de introductie in 1979 qua uiterlijk niet veel veranderd. Technisch gezien is er in de 43 tussenliggende jaren veel gebeurd. Waar de G-klasse op zich al tot de verbeelding spreekt, brengen drie letters de liefhebber pas echt in vervoering: AMG. “Doordat AMG zich met deze auto heeft bemoeid, heb je een ongetemd beest in handen”, zegt Roelfien enthousiast. “De auto oogt kolossaal en dat is hij ook, maar rijd je ermee, dan is het verbazingwekkend hoe krachtig de prestaties zijn.” De door AMG onder handen genomen V8-benzinemotor is dan ook goed voor een slordige 585 paardenkrachten. De 2460 kg wegende Duitser doet maar 4,5 seconden over de sprint van 0 naar 100 km per uur. “Al die kracht wordt zo soepel overgebracht, je hoeft echt niet te zwoegen om de auto op de weg te houden. Je hebt volledige controle over het stuur- en remwerk. In grote auto’s als deze voel ik me toch al veilig; de controle die de auto je biedt maakt dat gevoel nog sterker.”

De finesse zit in de details

Roelfien heeft echt hart voor auto’s, in het bijzonder voor terreinwagens. “Ik heb twee keer een Landrover Discovery gehad. Heerlijk om daarin te rijden. Dat ik nu in een Mercedes Benz CLA AMG rijd, heeft er vooral mee te maken dat ik tegenwoordig in Amsterdam woon en werk. Een compactere auto parkeer je nu eenmaal makkelijker in de drukste stad van Nederland. Dat neemt niet weg dat mijn hart altijd zal uitgaan naar auto’s van het kaliber van deze Mercedes Benz AMG G63.” AMG heeft niet alleen de onderhuidse techniek op steroïden gezet: aan de buitenkant zijn details toegevoegd die de auto nog stoerder laten ogen. De grille is daar een mooi voorbeeld van. Gevraagd naar haar mening over de looks van de ‘G’, zegt Roelfien: “De vorm is zo herkenbaar en eigenlijk haast ongewijzigd ten opzichte van vroeger. Zo tekent een kind een auto. Wanneer je dit model in de verte ziet rijden, dan hoef je niet te twijfelen: daar rijdt een Mercedes Benz G-klasse. En de kleur? Uniek en eigen, past goed bij de auto en geeft hem een onverwachte uitstraling mee. Deze kleur, China Blauw, is overigens ook een hint naar het verleden, het is een klassieke Mercedes-kleur uit de jaren ’70. Verder klopt alles perfect aan de buitenkant. Net als bij mijn interieurontwerpen zit de finesse in de details.”

Welkom aan boord

In haar eigen werk zoekt Roelfien de balans in de materialen van een interieur. “De balans ontstaat door de materiaal- en kleurkeuze zo op elkaar af te stemmen, dat het een het ander mooi maakt en onderstreept. Dat kan door het aanbrengen van contrasten. Daarbij vind ik het fijn om met zoveel mogelijk mooie materialen in mijn interieurontwerpen te werken. Nogmaals, ik houd van authentiek. Mijn talent ligt in het combineren van diverse, soms verrassende texturen, kleuren en vormen, waarbij ik een mooie gelaagdheid kan laten zien. Zo wordt een interieur een plaats waar je steeds nieuwe dingen ontdekt. Materiaal, kleur en textuur moeten in harmonie zijn, maar mogen onderling sterk afwijken. Maak ik bijvoorbeeld een interieur met veel blauwtinten, dan zie je combinaties terug van allerlei texturen die elkaar afwisselen.”

Het interieur van de Mercedes straalt volgens Roelfien de liefde voor het ambacht uit. “Schitterend hoe het zwarte leer, voorzien van wit stiksel, als organisch materiaal het digitale instrumentarium insluit. Hier komen ambacht en technologie samen. Dat zie je ook terug in de bekleding van de stoelen en de accenten in geborsteld metaal, die voor een industrieel tintje zorgen. Ook het interieur van deze Mercedes is in lagen opgebouwd. Het vakmanschap dat uit dit interieur straalt, is precies hetzelfde vakmanschap als waarmee mijn interieurs tot stand komen. Het is echt, er zit liefde en geduld in en het eindresultaat is iets 100% authentieks.” Over authenticiteit en ambacht gesproken: De AMG motor is gebouwd volgens het one-man-one-engineprincipe. Oftewel: de motor is door één technicus met de hand in elkaar gezet en de handtekening van die persoon staat op het motorblok. “Een bijzondere auto, deze AMG G63”, zegt Roelfien tot besluit. “Een saillant detail is dat door de hoge vraag de G-klasse meer waard is dan zijn nieuwwaarde. Wie een nieuwe wil bestellen, moet rekenen op twee jaar wachttijd.”

Tekst: Jan Mol

Fotografie: Muk van LiL

close

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Laat een reactie achter