Home » Hier slaat de verliefdheid onvermijdelijk toe

Hier slaat de verliefdheid onvermijdelijk toe

ModerneKunst in Leiden verkoopt kunst met hart en ziel

Door Stagiair

Het begon zo’n 30 jaar geleden, alleen op vrijdag en zaterdag, als hobby. Arnoud Bennink, nu 74 jaar (en daar merk je niets van), staat al drie decennia met hart en ziel te midden van een kunstcollectie die zo zorgvuldig is geselecteerd dat je gegarandeerd verliefd wordt op een van de werken. Wie in Leiden woont of Leiden bezoekt, mag een bezoek aan ModerneKunst eigenlijk niet overslaan. De collecties die er worden getoond, komen van diverse kunstenaars en elk werk verdient het om te worden gezien. Bennink, nog even gemotiveerd en gepassioneerd als toen, neemt je mee door een wereld van verwondering. “Door te luisteren naar de klant en diens emotie goed aan te voelen, ben ik in staat om de weg te wijzen naar kunstwerken die passen als een op maat gemaakte jas.”

 

“Neem een werk op proef” 

Kunst is emotie, is de mening van Bennink. Soms spreken meerdere werken iemand aan. Men kan bij ModerneKunst een werk op proef nemen, om in de eigen omgeving te ervaren wat het in de ruimte doet. “Mijn zakenpartner Raymond Hakemulder en ik zijn trots op wat we hier hebben opgebouwd. Je komt binnen in onze galerie en kunt nog een etage lager op avontuur gaan, in de expositieruimte van Diederik van Apple. Dat is een beleving op zich. Van Apple neemt je mee in een wereld waarin hij fantasie en werkelijkheid in elkaar laat overvloeien, met als inspiratiebron de favoriete tekenfilms uit zijn jeugd en legendarische films die we allemaal kennen”, aldus Bunnik. Van Apple werkt met mixed media. Hij maakt gebruik van aluminium- en goudfolie, holografische elementen, glitter, Swarovski-stenen en handgemaakte voorwerpen. Het unieke 3D-effect dat hierdoor ontstaat, is kenmerkend voor het werk van Van Apple. “Zelf vind ik zijn impressie van De Nachtwacht geweldig”, oppert Bunnik. “Die prijkt dan ook op de voorzijde van ons magazine.” 

Bennink attendeert ons op het werk van Guy Olivier, waar hij een persoonlijk zwak voor heeft. “Heerlijke schilderijen met een theatrale uitbundigheid. Elke keer als ik naar zijn werk kijk, ontdek ik nieuwe dingen. En ik zie ze bijna elke dag. Het bourgondische spat van zijn werk af, of het nu portretten zijn van zelfverzekerde jonge vrouwen of dronken nachtbrakers die het licht of de liefde hebben gezien, of mislukte diners, Fellini-achtige circustaferelen of andere uit het leven gegrepen scènes: het zindert. De stijl is alleszins Frans te noemen; de roots van Oliviers werk liggen in Maastricht, geholpen door zijn culinaire achtergrond.” We beamen dat het werk van Olivier letterlijk en figuurlijk ‘om van te smullen’ is. 

Kunst als investering is altijd een goed plan 

“In deze tijd waarin je de bank moet betalen om er je geld te parkeren, kun je beter investeren in kunst. Kijk bijvoorbeeld naar het werk van Olivier, zoals we net besproken hebben. Dat wordt elk jaar vijf procent meer waard. Steeds meer klanten kopen hier iets moois met twee doelen: om ervan te genieten en als belegging. Met onze kennis en kunde kunnen we ook goed aangeven welk werk naar verwachting meer waard zal worden”, schetst Bennink. “Het mooie is dat we zo veel verschillende kunstenaars en hun zeer uiteenlopende stijlen tonen, dat je altijd slaagt als je serieus op zoek bent naar iets prachtigs. Zo is het werk van Je Shen sterk in opkomst. Aziatische kunst met een ragfijn karakter, dankzij de zeer verfijnde schildertechniek. Magische bloemensferen, gevangen in exact het juiste licht. Je zou de bloemen zo van het doek kunnen plukken.” 

We kijken vervolgens naar werk van Nissim Men, wiens serie ‘Steden in het rond’ bestaat uit stadsportretten met een sculpturale dimensie. “Zo vertelt ‘All around Rotterdam’ een uniek verhaal, met als kern een portaal naar het meerlagige verleden van de kunstenaar zelf en buitenom de structuren en gebouwen die het huidige stadsbeeld weergeven”, legt Bennink uit. “De silhouetten die in metaal over een skyline zijn geëtst, lijken op stralen die de toekomst in schijnen.” Tot besluit vragen we Bennink hoe lang hij van plan is door te gaan met de galerie. Hij antwoordt: “Tot ik het echt niet meer kan. Kunst is een nimmer aflatende ontdekkingsreis, een reis die ik het liefst afleg met anderen. Ik neem iedereen die hier binnenstapt graag mee op avontuur, met alle emoties die daarbij horen.” 

Tekst: Jan Mol – Draeckensteijn Media

close

Schrijf je in voor de nieuwsbrief