Home » Hier zijn vintage en modern een droomhuwelijk aangegaan

Hier zijn vintage en modern een droomhuwelijk aangegaan

Hotel The Collector in Den Haag is geen dag hetzelfde

Door Veerle van Heertum

Hoe breng je een hotel echt tot leven? Door oud en nieuw samen te voegen en een verhaal te laten vertellen. Achter een rij prachtige oude voorgevels vind je Hotel The Collector. Een ongewoon stukje hospitality, waarbij de combinatie van vintage en moderne meubels en accessoires zorgt voor sfeer en beleving die je nergens anders tegenkomt. Als rode draad door alles heen presenteert The Collector talloze verzamelingen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Kortom: een heerlijk avontuur voor alle hotelgasten, of dat nu dagjesmensen, toeristen in Den Haag of mensen op doortocht zijn. Verantwoordelijk voor de totstandkoming van dit levende interieur zijn Hugo Broeders en Debby Wentink van HUGO Interieurvormgeving. We laten ons door Hugo meenemen in het verhaal achter het spraakmakende eindresultaat.

Een passievolle puzzeltocht

“Het was geen straf, deze puzzeltocht op zoek naar geschikte vintage elementen en die te combineren met moderne elementen”, vertelt Hugo. “Eigenlijk is dat een uit de hand gelopen hobby die is overgegaan in pure passie. Alles begon met het pand zelf, dat van een aannemer is geweest. Een aannemer die in het verleden bij sloopwerkzaamheden van oude karakteristieke panden de gevels spaarde en hergebruikte voor zijn eigen pand. Een buitengewoon idee, dat centraal stond in de plannen voor het ontwerp van het hotelinterieur. Toen wij voorstelden om op zoek te gaan naar vintage meubels en accessoires, ging onze opdrachtgever daar onmiddellijk in mee. Afgezien van het karaktervolle aspect van dit idee, is het natuurlijk ook nog eens duurzaam om oude meubels te hergebruiken en te upcyclen. Wat een heerlijke zoektocht was het!”

Authenticiteit als absolute voorwaarde

Voor Hugo en Debby stond één ding vast: de meubels en accessoires die toegepast zouden worden, moesten écht vintage zijn en nog volledig functioneel. “Authenticiteit was echt een absolute voorwaarde. Daarmee maak je het jezelf niet makkelijker in de zoektocht. Een meubelstuk moest dus origineel zijn en in een staat die ‘hotelwaardig’ is. Vul hier maar ‘hufterproof’ in, alhoewel het publiek dat zich aangetrokken voelt tot The Collector beslist geen rouwdouwend volk is. Maar enige bestendigheid mag je als gast wel verwachten van hotelkamermeubilair. De interieurs van de hotelkamers  – geen twee kamers zijn hetzelfde – maken indruk en dwingen respect af.”

Ook de ‘public areas’ zijn door HUGO Interieurvormgeving gedaan. Bij binnenkomst waan je je in een soort bloemenwinkel. “Eigenlijk is het ook een winkel, alles is te koop”, legt Hugo uit. “Het mooie is dat iedereen welkom is. Ook mensen die even willen kijken, al dan niet met een lekker kopje koffie erbij. The Collector biedt gastvrijheid zonder een clichématige hotelsignatuur. Het is gewoon even heerlijk thuiskomen, daar in Den Haag.”

Van jaren ’90-winkelpanden naar een samenhangend hotel

Achter de karakteristieke gevels bevond zich een conglomeraat van oude jaren ’90-winkelpanden. “Die zijn nu tot hotel getransformeerd. Om genoeg kamers te hebben om het hotel rendabel te maken, is op het bestaande complex een extra verdieping gebouwd. De 67 hotelkamers zijn alle volgens het uitgedachte concept ingericht, maar geen twee kamers zijn identiek. Dat betekent voor de terugkerende gast ook een stuk avontuur: je weet nooit wat je gaat beleven als je de sleutel krijgt. Ook niet als je dezelfde kamer boekt als de vorige keer, want het interieur is volledig dynamisch. Soms wordt er iets verkocht, of wordt er gewisseld met meubels en accessoires. Dat geldt ook voor de mooie collecties die de hotelgangen sieren. Die strekken van verzamelingen oude speelgoedautootjes tot en met ouderwetse elektrische apparaten. Ook die collecties wisselen continu. Het hotel leeft tot in elke vezel. Overigens verschillen de hotelkamers niet alleen van inrichting, maar ook van afmeting.”

Mensen zijn verzamelaars

De diepere gedachte achter The Collector Hotel is dat mensen verzamelaars zijn. “Bijna iedereen heeft wel een verzameling van spullen in huis. De een verzamelt kristallen beeldjes, de ander concertkaartjes. Dat oerverlangen om spullen waar je van houdt te verzamelen, zie je terug in The Collector. Daar kun je je hart ophalen. Zonder dat je in eerste instantie doorhebt waarom, valt de sfeer als een warme deken over je heen.” Op de vraag welke volgorde in het inrichtingsproces is aangehouden, antwoordt Hugo: “Omdat goede vintage meubels moeilijk te vinden zijn, was die zoektocht leidend. Met de opbrengst van de zoektochten hebben wij telkens gekeken wat bij elkaar past en daar dan weer moderne meubelstukken en accessoires bij gezocht. Dat gaat tot in detail: we zijn namelijk niet merkgebonden als interieurvormgevers. Een set vintage elementen voor een kamer werd door ons gecompleteerd met nieuwe meubelstukken en accessoires, ook de kranen in de badkamer bijvoorbeeld. Daar zit ook de uniekheid van het design en ligt onze kracht. We draaiden bij deze inrichting op een mix van expertise en onderbuikgevoel.”

Dit project werd HUGO Interieurvormgeving gegund op basis van zijn trackrecord. “Met dit concept vroegen we de opdrachtgever eigenlijk om ons ‘carte blanche’ te geven. Dat deed hij, in blind vertrouwen. Het eindresultaat is een stuk fysieke storytelling geworden, zowel qua vormgeving als in geuren en kleuren. Het hele hotel biedt een stuk tactiele beleving, te beginnen bij de bloemengeur in de lobby.”

Fotografie: The Collector

Tekst: Jan Mol

De volgende partijen werkten mee aan dit project:

HUGO Interieurvormgeving | Van Venrooij Interieurbouw | The Collector: opdrachtgever: Tsibo Lin & Celine Lin Chu

close

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Laat een reactie achter