Kantoorinterieur ademt muziek

Transformatie Universal Music Group

Interieurarchitect Casper Schwarz houdt niet van typische kantoorinrichtingen – zijn werk verkent nadrukkelijk de grenzen van de nieuwe werkomgeving. Een mooi voorbeeld betreft het interieurontwerp voor Universal Music Group nabij het mediapark in Hilversum.

‘Een natuurlijke werksfeer met een nadrukkelijk “thuis op je werk”-gevoel.’

Casper Schwarz trekt alle registers open

Gelijk bij binnenkomst wordt duidelijk dat het hier op de eerste verdieping van het Mediagebouw om muziek draait. Associaties met de kantoorruimtes elders in het gebouw zijn er niet of nauwelijks.

Zo ontbreekt de receptiebalie met daarachter een baliemedewerker. In plaats daarvan vormt een pontificaal geplaatste bar van grijs geprefabriceerd beton de opmaat naar een open ruimte met daarin onder meer robuuste treincoupébanken, een klein podium en een tafeltennistafel. Er staan mooie stalen krukken om de bar heen die ook in een Parijs’ grand café niet zouden misstaan.

De sfeer op de verdieping is café-achtig, rokerig bijna. Een effect dat wordt versterkt door de stoere eiken vloer. Het is een kantoorinterieur van Casper Schwarz ten voeten uit. Want hij gelooft niet (meer) in standaard inrichtingen.

Meerwaarde creëren

Schwarz: “Universal Music Group is een dynamisch bedrijf dat muzikanten contracteert en platen uitbrengt. Hun vorige kantoor was er een van dertien in een dozijn: saai, klinisch en kleurloos. Aan niets kon je merken dat er een creatief bedrijf huisvestte, terwijl dat in die branche juist een meerwaarde kan geven aan de ruimte. We hebben alles gesloopt, bedekt of uit het zicht genomen dat ook maar riekte naar een gewoon kantoor.”

“Je moet je het een beetje zó voorstellen: Universal Music Group wilde een ruimte die muziek ademt, waar bij wijze van spreken iemand als Billie Eilish spontaan een nummer zou willen spelen. Wat trouwens ook kan, want behalve een bar, open werkplekken, een luisterruimte en een muziekbibliotheek is er ook een podium gecreëerd.”

Intiem

De metamorfose ging gepaard met ingrijpende maatregelen. Allereerst de ruimte zelf: die was weids en groot, en associeerde zich daardoor niet direct met het maken van muziek. Schwarz: “Muziek gedijt het best in intieme ruimtes. Denk bijvoorbeeld aan kleine popzaaltjes, zolderruimtes of oefenruimtes in kelders. Het doel was de juiste mix te vinden van caféen miniconcertsfeer, aangevuld met faciliteiten die mensen op hun werk nodig hebben.”

Die voor dat zakelijke deel gecreëerde ruimtes bevinden Interieurtimmerwerk bonte mix van allerlei materialen Sommige interieurtimmerwerken vereisen meer vaardigheden dan alleen het kundig bewerken van hout. Zoals de verschillende (maatwerk)onderdelen die interieurbouwbedrijf Inventio realiseerde voor de nieuwe bedrijfshuisvesting van Universal Music Group. Een bonte mix van allerlei verschillende materialen, zo omschrijft directeur en eigenaar Ruben van Maurik de order.

“Hout is onze corebusiness, maar ook staal en glas verwerken we zelf. Een groot voordeel, want zo houd je maatwerkprocessen geheel in eigen hand.” Inventio fabriceerde voor het project onder meer de keuken, het barmeubel, de bibliotheekkast, dj-booth, treincoupébanken en de houten pijlconstructie. Van Maurik is vooral te spreken over het barmeubel dat direct na binnenkomst opvalt: fraai geconstrueerd uit hout en prefabbeton over een lengte van meer dan zeven meter. Ook de treincoupébanken en de van hout en staal gemaakte bibliotheekkast ogen even kundig als bijzonder.

Van Maurik: “Projecten worden interessanter naarmate ze diverser worden. Dit was echt heel mooi werk.” zich rond het centrale deel, het hart van de verdieping. Ondanks de functionele bestemming ogen ook deze ruimtes niet bepaald des kantoors. Op de vloer ligt fraai tapijt op plankvormige en in visgraatpatroon gelegde tegels. Ook de glazen wanden dragen bij aan sfeer en beleving.

Schwarz: “Ik houd van die openheid. Creativiteit beoefen je niet in beslotenheid. En als je dat wel nodig hebt, dan zijn daar ruimtes voor beschikbaar die privacy bieden.”

Vrijheid

Maar de blikvanger van het interieur blijft de open ruimte direct na binnenkomst. Enkele elementen kun je even uniek als vanzelfsprekend noemen. Zoals de wand met graffiti, even voorbij de bar, aan de rechterkant van het centrale deel, waar kunstenaars van Pipsqueak was Here op los zijn gegaan. Het paste bij de vrije sfeer die rond popmuziek hangt, vindt Schwarz.

“Zij accepteren geen opdrachten of richtlijnen, dus mochten ze de wand geheel naar eigen creativiteit invullen. En als het niet zou bevallen – wat Projectmanager en bouwbegeleider in één..? SURE projectmakers realiseerde voor Universal Music Group naast het projectmanagement ook de coördinatie van de uitvoering. Een groot verschil met de traditionele aannemerij, meent Shirley de Rooij.”

“Feitelijk was UMG zelf de hoofdaannemer en coördineren wij namens hen alle verschillende onderaannemers. Het voordeel is dat je je plan niet eerst van a tot z hoeft uit te werken om één aannemeréén ‘contract’ te geven, maar dat je al planvormend specialisten erbij haalt en de beste oplossingen met zowel de gebruikers als de architect kan afstemmen.”

“Deze agile werkwijze zorgt ervoor dat je snel kan starten met bouwen, optimaal de kennis van de specialisten kan gebruiken en als opdrachtgever complete grip hebt en flexibel blijft om je plannen aan te passen. Dat geeft de gebruikers de kans om in het project mee te groeien en te kunnen sturen op kosten.”

SURE, die de nevenaannemers en leveranciers zowel selecteerde alsook aanstuurde, heeft met die werkwijze al meerdere mooie projecten op haar portfolio. Ook Universal Music Group rekent ze daartoe. Een atypische werkomgeving, noemt ze de verdieping.

“Het is heel goed gelukt om een standaard corporate kantoorgebouw om te bouwen naar een verblijfsruimte die zowel huiskamer als muziek uitstraalt. Dat maakt het wel zo afwisselend. Daarnaast is het technisch leuk om oplossingen te bedenken die normaal gesproken niet aan de orde zijn, zoals een wegneembare houten vloer over een computervloer.”

Habitoor

Er is veel gebruikgemaakt van ouder en vooral ook comfortabel zittend meubilair. Om dichter bij die muzieksfeer te komen, zegt Schwarz, maar ook omdat je je op een werkplek net zo lekker moet kunnen voelen als thuis. Onlangs verscheen op zijn website een stuk hierover, waarin hij betoogt dat het traditionele kantoor passé is. In plaats daarvan wordt het ‘Habitoor’ de werkomgeving van de toekomst.

Schwarz: “De trend van flexibeler werken was al zichtbaar, maar als corona één ding duidelijk heeft gemaakt is het wel dat van 9 tot 5 op kantoor zitten voorbij is. Door het thuiswerken hebben we ontdekt hoe goed we tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen werken. Ik geloof sterk dat vanaf nu mensen zelf kunnen bepalen wanneer ze thuis werken en wanneer ze hun collega’s opzoeken, in het Habitoor.”

“Ik zie dit nadrukkelijk als een ontmoetingsplek, een soort clubhuis, aangevuld met rustige en dynamische plekken. Deze nieuwe werk-leefstijl zal leiden tot meer creativiteit, meer ruimte voor het individu en uiteindelijk tot een gelukkigere samenleving.”

Passend in de werkomgeving

Er is veel gebruikgemaakt van ouder en vooral ook comfortabel zittend meubilair. Om dichter bij die muzieksfeer te komen, zegt Schwarz, maar ook omdat je je op een werkplek net zo lekker moet kunnen voelen als thuis. Onlangs verscheen op zijn website een stuk hierover, waarin hij betoogt dat het traditionele kantoor passé is. In plaats daarvan wordt het ‘Habitoor’ de werkomgeving van de toekomst.

Schwarz: “De trend van flexibeler werken was al zichtbaar, maar als corona één ding duidelijk heeft gemaakt is het wel dat van 9 tot 5 op kantoor zitten voorbij is. Door het thuiswerken hebben we ontdekt hoe goed we tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen werken. Ik geloof sterk dat vanaf nu mensen zelf kunnen bepalen wanneer ze thuis werken en wanneer ze hun collega’s opzoeken, in het Habitoor.”

“Ik zie dit nadrukkelijk als een ontmoetingsplek, een soort clubhuis, aangevuld met rustige en dynamische plekken. Deze nieuwe werk-leefstijl zal leiden tot meer creativiteit, meer ruimte voor het individu en uiteindelijk tot een gelukkigere samenleving.”

Ambachtelijk vakwerk dankzij inzet van eigen mensen

Realisatie dankzij Projectinrichter FTR8 … 

Projectinrichter FTR8 realiseerde voor Universal Music Group de eikenhouten vloer, bekleding van het podium en de betimmeringen van de treincoupé-banken. Een heel gave opdracht, vindt Janieke Diepeveen, dochter van founder Leen Boon en werkzaam als salesmanager bij het familiebedrijf. “Casper Schwarz, de interieurarchitect, had nog geen partij gevonden die een oplossing had voor de uitneembare panelen van de verhoogde parketvloer. Kom maar op, zeiden we toen, want we houden wel van een uitdaging. En zie hoe prachtig die er nu bijligt!”

Wellicht interessanter nog waren de orders die daarop volgden, het bekleden van het podium en vooral ook van de fraaie treincoupé-banken. Het aangebrachte houtwerk ademt ambachtelijk vakwerk en sluit zodoende prachtig aan bij het overige interieur. Niet in het minst dankzij de inzet van louter eigen personeel, meent Diepeveen.

“Wij doen altijd alles met onze eigen mensen. Dan weet je wat je krijgt. Bovendien worden lijnen dan het kortst. Gelukkig zien veel opdrachtgevers dat ook.”

Interieurtimmerwerk bonte mix van allerlei materialen

Realisatie dankzij interieurbouwbedrijf Inventio …

Sommige interieurtimmerwerken vereisen meer vaardigheden dan alleen het kundig bewerken van hout. Zoals de verschillende (maatwerk)onderdelen die interieurbouwbedrijf Inventio realiseerde voor de nieuwe bedrijfshuisvesting van Universal Music Group. Een bonte mix van allerlei verschillende materialen, zo omschrijft directeur en eigenaar Ruben van Maurik de order. “Hout is onze corebusiness, maar ook staal en glas verwerken we zelf. Een groot voordeel, want zo houd je maatwerkprocessen geheel in eigen hand.”

Inventio fabriceerde voor het project onder meer de keuken, het barmeubel, de bibliotheekkast, dj-booth, treincoupébanken en de houten pijlconstructie. Van Maurik is vooral te spreken over het barmeubel dat direct na binnenkomst opvalt: fraai geconstrueerd uit hout en prefabbeton over een lengte van meer dan zeven meter. Ook de treincoupébanken en de van hout en staal gemaakte bibliotheekkast ogen even kundig als bijzonder.

Van Maurik: “Projecten worden interessanter naarmate ze diverser worden. Dit was echt heel mooi werk.”

Projectmanager en bouwbegeleider in één

Realisatie dankzij SURE projectmakers …

SURE projectmakers realiseerde voor Universal Music Group naast het projectmanagement ook de coördinatie van de uitvoering. Een groot verschil met de traditionele aannemerij, meent Shirley de Rooij.

“Feitelijk was UMG zelf de hoofdaannemer en coördineren wij namens hen alle verschillende onderaannemers. Het voordeel is dat je je plan niet eerst van a tot z hoeft uit te werken om één aannemer één ‘contract’ te geven, maar dat je al planvormend specialisten erbij haalt en de beste oplossingen met zowel de gebruikers als de architect kan afstemmen.”

“Deze agile werkwijze zorgt ervoor dat je snel kan starten met bouwen, optimaal de kennis van de specialisten kan gebruiken en als opdrachtgever complete grip hebt en flexibel blijft om je plannen aan te passen. Dat geeft de gebruikers de kans om in het project mee te groeien en te kunnen sturen op kosten.”

SURE, die de nevenaannemers en leveranciers zowel selecteerde alsook aanstuurde, heeft met die werkwijze al meerdere mooie projecten op haar portfolio. Ook Universal Music Group rekent ze daartoe. Een atypische werkomgeving, noemt ze de verdieping.

“Het is heel goed gelukt om een standaard corporate kantoorgebouw om te bouwen naar een verblijfsruimte die zowel huiskamer als muziek uitstraalt. Dat maakt het wel zo afwisselend. Daarnaast is het technisch leuk om oplossingen te bedenken die normaal gesproken niet aan de orde zijn, zoals een wegneembare houten vloer over een computervloer.”

Wow-project

Realisatie dankzij Vervoort Meubelen …

Het meubilair voor de UMG verdieping vormt een bonte verzameling van design en comfort, een uitdaging voor projectinrichters. Projectleider Maicol van den Oetelaar van Vervoort Meubelen spreekt zelfs van een wow-project.

“Alles hier is anders, niets is standaard of alledaags. Over letterlijk elk meubeldetail is nagedacht. Voor ons was dit echt een droomopdracht.” Totaalinrichter Vervoort leverde grote delen van de tafels, stoelen en kasten in onder meer de artiestenkamer, luisterruimte, boardroom en diverse overlegruimten. Het bijzonderst daarvan is de bijna vijf meter lange tafel die pontificaal is gepositioneerd in de guest room.

Een pronkstuk, volgens Van den Oetelaar: “Voor dit soort maatwerk werken wij met vaste bedrijven die ambachtelijkheid hoog in het vaandel hebben. En dat zie je in het resultaat terug.”

Uitstraling met de nadruk op identiteit

Realisatie dankzij Desque Projectinrichter …

Universal Music Group prachtklus voor Desque Projectinrichter Desque uit Eindhoven verzorgde voor Universal Music Group een groot deel van de inrichting van het kantoor, uiteenlopend van kasten en bureaus tot banken en stoelen. Bij elkaar een prachtige opdracht, volgens directeur en eigenaar van het bedrijf Arnoud Zweedijk.

“Universal MusicGroup is een toonaangevende onderneming in een branche waar uitstraling onlosmakelijk verbonden is met de identiteit van de onderneming. Zowel de materialisatie als vormgeving van het interieur zijn van een bijzonder hoog niveau. Architect Casper Schwarz is er weer in geslaagd een prachtig clubhuis te maken, waar mensen de mogelijkheid krijgen te excelleren.”

Desque werd al vanaf het prille begin bij het project betrokken. Sinds jaar en dag werkt het bedrijf samen met een breed netwerk van architecten. Desque spreekt ‘de taal van de architect’, en is hierdoor bijzonder goed in staat hieraan invulling te geven met passende producten. Een pré, zegt Zweedijk, want ‘alleen met kennis en ervaring kun je budgettair haalbare alternatieven presenteren, zonder afbreuk te doen aan de visie van de architect’.

Zweedijk: “Wij werken het liefst in cocreatie en daar is vertrouwen voor nodig. Dat zie je terug in het resultaat.”

Fotografie: Peter Baas