Tijdloos en kosmopolitisch

Tijdloos en kosmopolitisch

Interieurarchitect Roy de Scheemaker ontwerpt nieuw interieur voor Skins Cosmetics Rotterdam.

”De persoonlijkheid van de persoon die de winkel gaat leiden, de locatie zelf en de balans in de inrichting”, benoemt Roy de Scheemaker drie uitgangspunten waar hij in de beginfase van het ontwerpproces rekening mee houdt. De in Amsterdam gevestigde interieurarchitect ontwerpt interieurs van zowel woningen als van commerciële panden. Zo geldt hij al vele jaren als de huisdesigner van Skins Cosmetics. Aan de Rotterdamse Kruiskade opende eind vorig jaar een nieuwe winkel van het Nederlandse cosmeticaconcern en de uitstraling past perfect bij de stad Rotterdam en de mede-eigenaren Michael en René. ”Grootser, hoger, moderner en met extra flair.”

We schrijven het jaar 2008 als Paulina Moes, eigenares van Skins institute in hotel De L’Europe haar vriend Roy de Scheemaker introduceert aan Philip Hillege. Al snel ontstaat een klik tussen de interieurarchitect en medeoprichter van Skins Cosmetics. Gezien het succes en de populariteit van de twee bestaande Skins-winkels stond een uitbreiding naar andere steden hoog op de agenda. Het tweetal spreekt over het creëren van een huisstijl, waarbij Philip Hillige aangeeft dat de toekomstige winkels niet op de in die tijd gangbare parfumerieconcepten moeten lijken. Iets waar designer Roy zich maar al te goed in kan vinden. Het kennismakingsgesprek bevalt en leidt tot een nog altijd durende samenwerking. ”Inmiddels maakte ik het design voor Skins-winkels in onder meer Amsterdam, Oosterbeek, Groningen, Oisterwijk, Laren, Gent, Eindhoven, Johannesburg en ontwierp ik shops-in-shops in diverse winkels van De Bijenkorf. Momenteel zijn we nog bezig met nieuwe zaken in Breda en Haarlem en worden nieuwe locaties overwogen.”

Een winkel als een filmset
Zoals gesteld creëert Roy de Scheemaker ook droomwoningen. ”Enorm fijn om te doen, maar compleet anders dan het ontwerpen van commerciële projecten. Een woning is een persoonlijk paradijs voor een stel of een gezin. Dan neem ik ze binnen hun eigen belevenis mee naar een hoger plan. Mijn ontwerpen zijn redelijk strak, ogen mannelijk en zijn voorzien van een warme touch. Bij het ontwerp van bijvoorbeeld een winkel ga ik steeds opnieuw na wat de intentie van het bedrijf is. De winkels van Skins Cosmetics zijn in mijn ogen een podium. Een filmset. Een stuk gereedschap, zo je wilt, die de gastvrouwen in de winkel ondersteunt bij hun voorlichtingsverhaal. Ieder niche parfummerk heeft zijn eigen interessante erfgoed. Die eigenheid per merk maak ik zichtbaar. Het ene merk leunt op eeuwenoude traditie, terwijl het andere merk sferen vertaalt naar een geur. De winkels zijn eigenlijk ingericht als een geurenbibliotheek, waarbinnen diverse hoofdrolspelers op een voetstuk worden geplaatst”, aldus de interieurarchitect, die aanstipt dat geen enkele winkel van Skins Cosmetics hetzelfde is ingericht. ”Iedere zaak heeft binnen het overall-concept een eigen persoonlijke touch. Dat zit hem onder meer in vormgevingsdetails, materialen en ogenschijnlijk kleine dingen. Zelfs Skins Conservatorium verschilt qua look and feel van het andere Amsterdamse filiaal in de Runstraat. Oud-zuid versus Grachtengordel.”

Gepolijst roodkoper, oplichtende topbladen en veel groen
Skins Cosmetics Rotterdam is ondergebracht in twee winkelpanden aan de Kruiskade. Door smalle doorbraken te maken in een draagmuur tussen de twee winkels is er duidelijk sprake van een grote shop en de oorspronkelijke entresols werden verwijderd. In de centraal in Rotterdam gelegen zaak toont het bedrijf een zeer ruim assortiment en biedt het pand eveneens ruimte aan een city spa, waar behandelingen worden gegeven met door het concern verkochte producten. De city spa is te bereiken via de aan het pand toegevoegde lift. De betonnen vloer is veredeld met messing aders. De counters zijn uitgevoerd in gepolijst roodkoper en oplichtende topbladen. Een op maat ontworpen lichtobject verbindt de twee ruimtes en zorgt voor eenheid. Verder zien we onder meer rijke houtsoorten, Corian en sfeervol behang terug in de fraaie winkel. ”Een belangrijk onderdeel van de beleving is de aanwezigheid van heel veel planten en bloemen, dat voor een gewenste zachtheid in de zaak zorgt. Mooie planten en bloemen werken immer direct op de emotie.”

Roy de Scheemaker kijkt met veel plezier terug op het Rotterdamse proces en is met recht blij met het fraaie eindresultaat. ”Bij dit soort projecten kent iedereen zijn rol en dat werkt wel zo efficiënt. Het leukst vind ik de samenwerking met de uitvoerende partijen. Wat ik ook bedenkt, het wordt gemaakt. Wat dat betreft behoren Nederlandse interieurbouwers tot de besten in hun vak. Zelf zou ik de sfeer in de winkel omschrijven als kosmopolitisch en tijdloos. Precies zoals ik het bedoelde. Het concept moet ook internationaal opvallen en dat doet het. Bezoekers denken vaak dat Skins een buitenlands concern is, maar het is natuurlijk een Nederlands succesverhaal.”

EXCELLENT | Magazine