Home » Mercedes AMG GTC

Mercedes AMG GTC

Door Veerle van Heertum
‘Een beest van een auto, trefzeker, zonder stress’
Interieurarchitect Casper Schwarz over de Mercedes AMG GTC

“Deze auto nodigt uit om via de binnenlanden van hier naar de Côte d’Azur te rijden”, concludeert Casper Schwarz naast de Mercedes-Benz AMG GT C Roadster. Casper is eigenaar en architect bij Casper Schwarz Architects in Utrecht. Als man met een echt autohart wist Excellent Magazine hem te strikken om het seleniet grijze roofdier te temmen. “Een sublieme wegligging, ik kan niet anders zeggen”, vervolgt Casper. “Ja, het is een beest van een auto, maar hij rijdt ongelooflijk trefzeker. Geen stress dus, ook niet bij hoge snelheden. De auto blijft goed beheersbaar en ook al haal je het onderste uit de kan, de auto geeft je een enorm gevoel van veiligheid.”

Geen concessies gedaan aan de brute uitstraling

Toen Hans Werner Aufrecht en Eberhard Melcher in 1967 AMG Motorenbau und Entwicklingsgeselschaft GmbH oprichtten, konden de twee voormalige Mercedes ingenieurs niet vermoeden dat de drie letters van hun bedrijfsnaam 54 jaar later nog steeds menig autohart sneller laten kloppen. AMG roept een emotie op bij de kijker, wekt adrenaline op bij de rijder. Die magie is zeker aanwezig bij de GT C Roadster, die met zijn 4 liter v8, voorzien van twee turbo’s goed is voor 550 pk. “Mercedes heeft geen concessies gedaan aan de brute uitstraling van de auto, die ik volledig in harmonie vind met wat er onder de motorklep gebeurt. Eerlijk gezegd vond ik de GT-serie vanaf dag één al mooi. De GTC die ik net gereden heb is extreem stoer en uitgesproken sportief in alles”, vertelt Casper. “Qua styling verdient deze auto alle lof. Het lukt maar weinig merken om een cabrioletversie te maken die trouw is aan de dichte versie. Bij deze auto is dat zeer geslaagd.”

Alsof je vuurwerk afsteekt

Casper rijdt momenteel zelf een Tesla. Een logische keuze voor hem, als opvolger van een Jaguar F-type. “Ik wilde gewoon ervaren hoe elektrisch rijden is. Natuurlijk is het heerlijk om in een Tesla gekatapulteerd te worden als je het pedaal intrapt, de elektrische aandrijving reageert meteen. Vergelijk ik dat met deze Mercedes, dan weet ik weer wat ik mis in mijn Tesla. Het gas volledig intrappen zorgt voor een hele kleine vertraging in de overbrenging, omdat het een verbrandingsmotor betreft. Maar zodra de brute kracht de wielen bereikt heeft, dan komt het beest echt tot leven. Je wordt in de stoel gedrukt en getrakteerd op een gebrul uit de uitlaat waar je kippenvel van krijgt. Als dat je niets doet, dan heb je geen autohart. Een full force sensorische belevenis die je één laat voelen met de machine. Alsof je vuurwerk afsteekt…” Heel bijzonder is de super directe besturing, volgens Casper. “Dat rijdt heel erg fijn. Je verwacht die directheid niet bij een auto van deze breedte en met dit gewicht.”

Ingetogen interieur met hoog afwerkingsniveau

Het beestachtige uiterlijk van het exterieur staat in contrast met de sobere, ingetogen binnenkant van de auto, is de mening van Casper. “Het interieur kent een afwerking op hoog niveau, precies zoals je dat verwacht van een auto die € 236.000,- kost. Kijk ik er met mijn oog als interieurarchitect naar, dan concludeer ik dat er geen sprake is van overdreven details, maar alles gewoon mooi en functioneel is. Gewoon een ingetogen vormgeving die de bestuurder niet afleidt. De bekleding is opgetrokken uit Nappaleder en microvezel, in de kleur Dinamica Zwart. Dat staat deze auto goed en past dan ook weer mooi bij de buitenkant. De matte lak -designo selenietgrijs magno- komt de vormgeving van de auto meer dan ten goede, ik durf het zelfs spectaculair te noemen!”

Boven verwachting presteren

Wanneer we kijken naar de manier waarop Casper met zijn team werkt, dan kunnen we rustig zeggen dat er altijd geprobeerd wordt om de verwachtingen van de klant te overtreffen. “Als ik een project onder handen heb, dan kijk ik altijd hoe ik voor de klant het maximale kan bereiken binnen diens budget. Hebben we die lijn eenmaal vastgesteld, dan proberen we daar nog eens overheen te gaan qua performance. Dat heeft Mercedes ook gedaan met deze AMG GTC Roadster. Breder, vetter, agressiever en meer sexy dan het publiek had verwacht. Ze doen het gewoon, niet van dat benauwde. Daar moet je wel de ballen voor hebben en een boel zelfvertrouwen, wil je zoiets onverwachts presenteren.”

‘Een auto uit een jongensdroom, op de plek van mijn blije jeugd’

Daarmee beschrijft Casper de locatie waar hij deze dag kennis heeft mogen maken met de Mercedes, namelijk op de jachtwerf bij de Loosdrechtse Plassen. “Dit is mijn jeugd”, oppert Casper. “De jachtwerf, de kraan, de loods, het water… Hier groeide ik op. Mijn vader bouwde aan een eigen zeilboot en als kind was ik niet weg te slaan van deze werf. Vandaag beleef ik hier een auto uit een jongensdroom, op een plek die symbool staat voor mijn blije jeugd”, zegt hij glimlachend.

Specificaties van de Mercedes-Benz AMG GTC Roadster:

Motor: 4.0 liter AMG V8 biturbo

550 pk @ 5,750-6,750 rpm

Transmissie: AMG Speedshift DCT 7G

Prestaties: 0-100 km/h in 3,6 seconden

Lak: designo selenietgrijs magno

Bekleding: leder Nappa exclusief/microvezel Dinamica Zwart

Spoorpakket

Actief afstandssysteem Distronic

Airscarf

Comand online

AMG Performance stoelen

Automatische airco Thermotronic

Burmester® surround sound

High Performance keramisch com

AMG-sierdelen in carbon

Keyless Go pakket

Spiegelpakket

Anti-diefstal pakket

Memory pakket

AMG Dynamic Plus pakket

20 inch vijfdubbelspaaks LM-velgen

Totaalprijs inclusief BTW en BPM € 263.342,00

De volgende partijen werkten mee aan dit project:

Mercedes-Benz Nederland B.V. | Casper Schwarz

close

Schrijf je in voor de nieuwsbrief