Home » Ontroerende werken van multi-talent Jeroen van Zwetselaar

Ontroerende werken van multi-talent Jeroen van Zwetselaar

Kunst

Door Veerle van Heertum

Pure emotie

“De liefde voor kunst is diep geworteld. Als tienjarige jongen kreeg ik al les van mijn moeder, die kunstenares is. Met houtskool tekende ik naakten en ze leerde me begrijpen welk lijnenspel van het lichaam belangrijk was om een mooi werk te kunnen maken. Dat zie je ook terug in mijn interieurs. Haar lessen vormen de basis van het werk dat ik nu creëer”, aldus Jeroen van Zwetselaar. “Wat kunst zo mooi maakt? Een werk kan ontroeren, zorgen voor stilte, verwondering, het kan je laten nadenken, een verhaal vertellen en zorgen voor diepe gesprekken en het kan natuurlijk ook gewoon ontzettend mooi zijn. Het is puur.”

“Lang heb ik mijn werken privé gehouden, omdat ik vond dat ze moesten rijpen. Op PAN Amsterdam in 2018 heb ik voor het eerst enkele werken gepresenteerd. Dat voelde goed en de reacties waren mooi. Nu presenteer ik mondjesmaat werken aan het grote publiek”, geeft Jeroen aan, die naast fotokunst ook schilderijen en sculpturen maakt. “Waar ik in mijn werk als interieurarchitect kijk naar mijn opdrachtgevers en hun wensen, de omgeving en het pand zelf, kan ik als kunstenaar autonoom werken en mijn gevoelens en gedachtes in een kunstwerk vormgeven.” Toch zijn tussen Jeroens kunst en zijn onderscheidende interieurs – waarin historie en moderne elementen elkaar altijd vinden – overeenkomsten te ontdekken. Jeroen omschrijft het zo: “We laten de historie van het pand en de kavel door het heden heen dansen. Een versmelting die soms wrijft, waardoor spanning ontstaat. Dat gebeurt ook in mijn kunst. Het prachtige model op de foto’s draagt bijvoorbeeld een japon uit 1850 en voor de verlichting heb ik net als de oude meesters ‘Hollands licht’ toegepast. Maar ik gebruikte wel de fototechnieken van nu, waardoor ze haarscherp en in al haar schoonheid en emotie kon worden vastgelegd.”

Tot in de ziel

Het water in de fotokunst symboliseert de vele meningen die mensen tegenwoordig hebben en ventileren. Meningen die face-to-face worden uitgesproken of anoniem achter de rug van iemand om. Hoe de meningen worden ontvangen verschilt. Zoals te zien is aan de niet-geacteerde, pure expressie van het model op het water dat haar van verschillende kanten bereikt. Jeroen: “Ik heb mensen stil zien vallen en ontroerd zien raken toen ze naar deze werken keken, omdat ze zich realiseerden in welke wereld hun kinderen leven. Dat vind ik zo mooi aan kunst: je kunt er de ziel mee raken.”

close

Schrijf je in voor de nieuwsbrief