Osiris Hertman x Aston Martin DBX

Topontwerper Osiris Hertman

Maakt kennis met de Aston Martin DBX … 

De naam van Aston Martin is afgeleid van de naam van één van de oprichters, Lionel Martin en de vermaarde Aston Speed Hill Climb.

Opgericht door Lionel Martin en Robert Bamford, produceerde het bedrijf in 1915 zijn eerste auto. Zoals zoveel Engelse automerken bleef Aston Martin geen woelige geschiedenis bespaard.

Overnames die telkens opnieuw beginnen. Normaliter een cocktail om aan ter ziele te gaan. Dat is gelukkig niet gebeurd en zo dook de jongste – tevens meest corpulente – telg van de Aston Martin-familie op langs de olympische roeibaan in het Amsterdamse bos.

British motoring at its very best

“Een perfecte setting voor deze wolf in schaapskleren”, verklaart Osiris Hertman, die speciaal voor EXCELLENT magazine zijn drukke werk in zijn studio even verruilde voor een portie motorgeweld.

Osiris mag zich tot de absolute top van ontwerpers rekenen en heeft een keur aan spraakmakende ontwerpen op zijn naam staan. Interieurs in de breedste zin van het woord, meubelen, woonaccessoires, sieraden en zelfs een gepersonaliseerd graphic design voor de romp van het allernieuwste model van Vanquish Yachts.”

Herkenbaar en aansprekend

“Als ik een interieur ontwerp, dan blijven de onderdelen heel dicht bij wat je als kijker verwacht. Kom je dichterbij, dan vallen de details op. Dan zie je bijzonder handwerk en word je getrakteerd op een visueel avontuur. Onze interieurs moeten rust geven, daarom gebruik ik niet te veel vormen door elkaar. Technisch wil ik perfectie nastreven, zonder dat dit direct in het zicht valt. Dat levert een verrassende mate van functionaliteit op”, legt Osiris uit.

“Bij ons wordt veel tijd gestoken in het komen tot een mooi en eenvoudig resultaat, dat schept rust. Precies datzelfde gevoel heb ik bij deze Aston Martin DBX. Hij ziet er rustig en beschaafd uit aan de buitenkant, herkenbaar en aansprekend, maar ermee rijden is een ander verhaal. Een wolf in schaapskleren is het.” Inderdaad, de V8 met biturbo die onder de motorkap resideert, heeft een inhoud van 3.982 cc, goed voor een slordige 550 pk bij 700 Nm koppel. De 9-traps automaat brengt je van 0 naar 100 km per uur in 4,5 seconden.

“En dat voor een enorme SUV als deze”, verzucht Osiris. “Het ingetogen ontwerp staat in schril contrast met de brute prestaties. Dat is spectaculair. Die enorme power is dus verpakt in een mooi, eenvoudig ontwerp. Dit merk staat bekend om het ambachtswerk. Het handgemaakte interieur, de fijne afwerking, de rust en de eenvoud … Aston Martin past wat dat betreft wel bij ons.”

Een belofte wordt waargemaakt

Osiris houdt van auto’s die comfortabel en probleemloos zijn, die soepel rijden en een goede laadcapaciteit hebben.

“Deze DBX maakt een belofte waar, door heel kort op de bal te zitten. Net als de interieurs die ik ontwerp, is alles chique en elegant van uitstraling, maar zeer stevig uitgevoerd. Ik wil met een auto comfortabel met 180 km per uur over de Autobahn kunnen vliegen, met een fauteuil achterin die moet worden afgeleverd bij een Duitse klant. Dat kan met de DBX gewoon.”

“En wat prestaties betreft: het kan me niet wild genoeg zijn. Die sportstand zit er niet voor niets op. Het mooie is dat zelfs in de sportstand het geluidsniveau binnen nog steeds prettig is. Tel daarbij de fantastische wegligging op en je hebt een auto die je overal voor kunt gebruiken.”

Wel ‘dik’, niet ‘patserig’

Een van de details die Osiris opmerkt, is de manier waarop techniek en functionaliteit op een robuuste manier zijn verweven in het interieurontwerp.

“Neem nou de bediening van de automaat. Geen armzalig, lelijk pookje ergens op de middentunnel, maar gewoon uitgevoerd met mooie, grote knoppen op het dashboard. Niet alleen functioneel dus, maar ook een rol spelend in de totale optische beleving van het binnenwerk. Daar houd ik van.”

Is dit een auto waarmee je kunt paraderen op een boulevard? Osiris is er vrij stellig over: “Hij is qua vormgeving zo ingetogen, dat je waarschijnlijk zonder al te veel te worden opgemerkt je rondje op de boulevard kunt maken. Ik heb in mijn leven veel ‘dikke’ auto’s gereden. Deze Aston Martin DBX mag ook met recht ‘dik’ genoemd worden, omdat hij is uitgerust met zo’n lekkere motor en de auto flinke afmetingen heeft. Maar het is absoluut geen ‘patserbak’. Integendeel, het is pure, ingetogen luxe. Pas wanneer je gas geeft, laat je het beest uit de kooi en dan is het ook een keiharde ‘nekkendraaier’.”

Fotografie: Alexandre Verrier.

Met dank aan Cito Motors 

Klik hier om het aanbod te ontdekken!