Home » Porsche 911 Carrera S

Porsche 911 Carrera S

Door Veerle van Heertum

Bloemendaal. Zon, strand, zee en duin. In het zand staat een knalgele Porsche te wachten tot zijn berijder met pijnlijke precisie zijn surfboard weer een plekje geeft in het sportieve interieur. In de verte komt Jeroen van Zwetselaar, gehuld in wetsuit, met zijn surfboard onder de arm aangelopen. Zijn haar hangt in natte pieken om zijn hoofd en de glimlach op zijn gezicht laat zien dat het weer een feest was, in en op de golven van de Noordzee. Jeroen is founder van Studio JVZ en door Excellent Magazine gevraagd om de 450 paardenkrachten van de 911 te bedwingen. Het is geen toeval dat juist de 911 Carrera S veel raakvlakken heeft met de surfplank die Jeroen bij zich draagt, als het gaat om sportiviteit. Ook is het geen toeval dat de Porsche erfenis die de in Racing Yellow uitgevoerde krachtpatser in zijn DNA heeft, congruenties vertoont met de manier waarop Jeroen werkt. 

Een echte symbiose aangaan 

De 44-jarige interieurdesigner is opgegroeid aan zee en surft al vanaf zijn vierde levensjaar. “Surfen is een way of life voor me. Op zee ben ik één met de elementen en ga ik een symbiose aan met mijn surfboard. Dan hoef ik niet meer na te denken over beslommeringen van alledag en maken zorgen plaats voor een mix aan adrenaline en euforie. Die ultieme golf pakken. ‘Riding it’ en er goed uitkomen. Daar heb je de mooiste vergelijking met de Carrera S. De machine roept een oergevoel op. Je werkt de auto op de grens van de natuurkrachten door bochten heen, je anticipeert, je accelereert en bent één met de weg. Dat kan ook in deze auto, die feilloos terugkoppelt wat er gebeurt onder de wielen. Machtig is dat. Ja, de 911 Carrera S ligt als een ‘plank’ op de weg. Heerlijk om die echte symbiose aan te kunnen gaan met materiaal dat jou op een uitdagende en mooie manier verplaatst.” 

Het oude verhaal als basis voor een nieuw verhaal 

Jeroen is bekend vanwege zijn schitterende transformaties van oude gebouwen. “Ik pel een historisch gebouw af tot op het bot. Tot we bij de ‘bare essentials’ zijn aangekomen en alle oorspronkelijke elementen weer karakteristiek in beeld zijn. Van daaruit bouw ik dan een interieur op, met een vleugje ‘magie’. Het is de kunst om een modern interieur te creëren dat de historische elementen eervol in zich heeft opgenomen. Dat vraagt om respect voor de historie. Je moet de waarde van oude elementen kunnen zien en luisteren naar het gebouw. Is dat niet exact hetzelfde bij deze Porsche? De 911 bestaat na al die jaren nog steeds en is onmiskenbaar een nazaat van alle zijn voorouders. Dat is gewoon knap, dat je kunt voortborduren op een origineel, oud verhaal en toch de allernieuwste elementen hebt weten toe te voegen. Een beleving die zowel het oude als het nieuwe overbrengt dus. Precies dat wil ik met mijn interieurontwerpen ook bereiken.” 

Perfectie is meestal saai 

Wanneer we kijken naar de interieurs die van de hand van Studio JVZ komen, dan valt meteen op hoe contrastrijk deze zijn. De grillige vormen van de historische elementen steken af bij de moderne toevoegingen, maar de verbinding is duidelijk aanwezig. Jeroen: “Dat is ook wat mijn klanten willen en verwachten van ons. Een oud pand leeft en heeft een verhaal te vertellen. Zo’n pand moet je de mond niet willen snoeren met een camouflerende verbouwing. Natuurlijk komen we in ons werk ook panden tegen die zo oud zijn, dat ze aan elkaar hangen van verbouwingen en aanbouwen die in de loop der jaren zijn gedaan. Ook dat heeft zijn charme en dan is het de kunst om alles samen te laten smelten tot een spannend boek. Laten we eerlijk zijn: is dat perfect? Nee. Maar bedenk dat perfectie doorgaans staat voor ‘saai’. Kom maar op met die littekens, we laten ze met trots zien.” 

Een niet te missen verschijning 

De gele kleur die de Porsche 911 Carrera S heeft, oogt zowel vrolijk als gevaarlijk. “Zo uitbundig als de auto qua kleur en styling aan de buitenkant is, zo ingetogen is het interieur van dit model. Stemmig zwart leder, met een prachtig technisch vormgegeven instrumentarium. Van buiten schreeuwt de auto, de binnenkant brengt rust. Je kunt het onderste uit de kan halen en je volledig concentreren op de weg, zonder afgeleid te worden. Als je er gevoelig voor bent, dan voel je de Porsche race historie tot in elke vezel van je lijf. Daar kick ik als liefhebber van hoge snelheden en uitdagend bochtenwerk wel op.” 

 Het verschil met vroeger is qua techniek groot. Daar zorgt het Porsche Active Suspension Management (PASM) voor. Met de SPORT knop kunnen dynamische instellingen opgeroepen worden, om van ‘braaf’ naar ‘beest’ te gaan. “Weet je wat ik een mooi en stoer detail vind? Dat er twee velgmaten gemonteerd zijn. Voor 20 inch en achter 21 inch. Dat geeft deze auto een ‘stance’. Een beetje bravoure mag best, toch?”, zegt Jeroen tot besluit. 

De volgende partijen werkten mee aan dit project:

Pon Porsche Import | STUDIO JEROEN VAN ZWETSELAAR