Vloeiende en voelbare emoties uitgedrukt in unieke schilderkunst

Stephanie van der Beek

Als kunstenaar vind je niet alleen jezelf elke keer opnieuw uit; ook door het experimenteren met materialen kom je soms tot verrassende nieuwe technieken. Kunstenares Stephanie van Beek kan erover meepraten: na twintig jaar schilderen op conventionele wijze zocht ze naar iets nieuws. Drie jaar geleden lukte het haar om een nieuwe schildertechniek te ontwikkelen, die, zoals zij zelf zegt, op magische wijze onder je handen tot leven komt. Haar ontdekking: alcoholinkt. Vergeet de penseel met haren. Alles kan dienen als middel om de inkt daar te krijgen waar zij hem wil hebben. Zo is een van haar belangrijkste schilderinstrumenten een föhn. We spreken met Stephanie over haar techniek en de bijzondere, fraaie kunstwerken die dat oplevert. 

“Natuurkrachten bepalen waar het heen gaat”

De door Stephanie ontwikkelde techniek behelst een bijzonder proces, waarbij zij speciale inkt mengt met 96% alcohol. Wat volgt, is een intensief proces waarbij met de nodige snelheid het mengsel wordt verplaatst door middel van een föhn. “Ik moet snel werken, omdat de droogtijd van het alcohol-inktmengsel zeer kort is. Van tevoren bedenk ik wat ik wil gaan maken. Ik breng het mengsel aan op het te beschilderen oppervlak en daarna blaas ik de emulsie naar de plaatsen waar ik haar wil hebben.” Het proces is niet voor 100% door de kunstenares te sturen: “Uiteindelijk bepalen natuurkrachten waar het heen gaat. Je kunt planmatig beginnen, maar je zult moeten accepteren dat je niet voor 100% invloed op de uitkomst hebt. Dat maakt het ook voor mij spannend; je krijgt namelijk een uniek kunstwerk dat op generlei wijze reproduceerbaar is. Op magische wijze komt het kunstwerk onder je handen tot leven.” 

De inkt zoekt zijn eigen weg 

Met het vloeibare medium maakt Stephanie kunstwerken binnen een heel breed kleurenspectrum, in allerhande organische vormen. “Het proces van het verdelen van het alcohol-inktmengsel is niet alleen hoogenergetisch omdat je zo snel moet werken, ook is het noodzakelijk om continu vooruit te denken”, schetst zij. “Dat betekent dat je enorm bent aangewezen op je instinct en intuïtie. Je werkt op basis van de emotie waarin je op dat moment zit. Dat zie en voel je als je naar het kunstwerk kijkt.” De kers op de taart is de afwerking van het kunstwerk. Wanneer een kunstwerk gereed is, wordt de creatie overgebracht op dibond of hout en afgewerkt met hoogwaardige epoxy. Deze afwerkingslaag biedt het kunstwerk niet alleen bescherming, maar brengt alle kleuren echt tot leven. “Kleuren komen op je af en er ontstaat een dieptewerking. Door de dikte van de epoxylaag ervaar je een driedimensionaal effect.” 

Een kunstwerk zegt iets over je persoonlijkheid 

Het geheim van Stephanie is de passie waarmee zij werkt. Dat geldt niet alleen voor ieder individueel werk dat onder haar handen vandaan komt, maar ook voor de manier waarop zij zich beweegt binnen de wereld van de kunst. “Ik maak kunstwerken naar eigen inzicht, die hun weg vinden naar de klant, maar werk ook op commissiebasis. Met mijn klanten heb ik bijna altijd persoonlijk contact; ik zie hen het liefst live. Ook interieurdesigners weten de weg naar mij te vinden. Een kunstwerk zegt iets over de persoonlijkheid van de koper. Kunst geeft niet alleen de ziel weer van de maker, maar ook van degene die het een plaats geeft in een ruimte. Er is lef voor nodig om een kunstwerk aan de muur te hebben dat zo intens spreekt, want in zekere zin stel je je daarmee kwetsbaar op. Het is een kwestie van emoties toelaten en omarmen. Dat is een interactie tussen mij als kunstenares en de klant. Voor mij gaat daarmee een onuitputtelijke creatieve bron open. Het is net een cadeautje.” Emoties kunnen delen is een ultieme vorm van verbinding creëren, legt Stephanie uit. “Ik neem de ziel van de klant mee in ieder kunstwerk. Dat begint al voordat ik de föhn aanzet.” 

Kunst geïntegreerd in boomstamtafel voor een unieke tafelervaring

Een jaar geleden ontstond bij Stephanie het idee om haar kunst te combineren met houten tafels. “Ik werd gegrepen door die schitterende boomstamtafels die ambachtelijk worden gemaakt. Dat oude, doorleefde hout dat al een leven achter zich heeft, wilde ik combineren met mijn nieuwe kunst. De gemene deler is epoxy: de boomstamtafels worden ook geconserveerd met epoxy. Een fusie van echt hout en kunst met als uitkomst een object dat uniek is, esthetisch spannend en nog eens functioneel ook. Mijn kunst als onderdeel van het dagelijkse leven van mensen.” 

De zoektocht naar een ambachtelijk bedrijf waar boomstamtafels worden gemaakt begon. In VANOUDS Amsterdam vond zij de geschikte partner om het idee uit te werken. Het proces om het huwelijk te kunnen sluiten tussen de boomstam en het kunstwerk duurde een jaar. Het eindresultaat zegt echter alles. Tot besluit zegt Stephanie: “Weet je wat mooi is? Mensen gaan eerst naar een loods om ‘hun’ boomstam uit te zoeken. Ter plekke worden zij verliefd op een uniek stukje natuur, waar later op hun wensen een uniek kunstwerk van mij aan wordt toegevoegd. In overleg met de meubelmaker bepalen zij de vorm en de afmeting van hun nieuwe tafel. Vervolgens ga ik met hen in gesprek, om het kunstwerk dat de tafel gaat sieren met hen door te nemen. Het hele proces zorgt voor een intense beleving vooraf en levert een meubelstuk op dat nergens mee te vergelijken is. Zo’n tafel is een pure expressie van liefde voor ambacht, kunst, natuur en esthetiek.” 

Fotografie: Lavari Pro

De volgende partijen werkten mee aan dit project:

StephArts