Spraakmakend interieur voor Red Bull

Het gevoel van vrijheid

Uniek, eigenzinnig en spraakmakend. Interessant, uitnodigend en dynamisch. Comfortabel, inspirerend en duurzaam. Op het nieuwe en door Casper Schwarz architects ontworpen kantoor van Red Bull Nederland kunt u veel treffende omschrijvingen plakken. Omschrijvingen die echter niet passen, zijn normaal of standaard. Al bij binnenkomst van het prachtig aan het ij gelegen pand weet u dat u op een bijzondere plek bent. U komt in een prettige vibe en krijgt een gevoel van vrijheid.

Overal waar u kijkt, ziet u opvallende en bijzondere elementen. U wilt op ontdekkingstocht. “Een absolute eyecatcher benoemen is onmogelijk. Elk onderdeel is interessant”, lacht de bevlogen verhalende Casper Schwarz, die op duurzame wijze beton, donker hout, staal, glas en beplanting toepaste in het interieur. “De mix van Red Bull uitingen en urban materialen met de combinatie van warmte en comfort maakt dit een echt Red Bull interieur.”

Dynamische werk- en ontmoetingsplek

Red Bull gelooft sterk in de synergie op de werkvloer. Het bedrijf ziet thuiswerken als een bewezen mogelijkheid, maar zeker niet als de basis van het werkproces. Daarom is gekozen voor een schitterende locatie aan het Amsterdamse IJ en was het uitgangspunt dat het behalve een aansprekend ‘Red Bull-interieur’ ook een comfortabel en goed doordacht interieur moest zijn. Een dynamische werk- en ontmoetingsplek die inspireert en werknemers en bezoekers vleugels geeft.

“Dit pand, met zijn enorme raampartijen en het gevelontwerp van een archetypisch pakhuis, heeft zijn eigen kracht en geeft de energie die bij dit merk hoort. Ondanks dat het gaat om een groot vloeroppervlak, voel je je ook thuis wanneer je hier een dag in je eentje zou zitten”, aldus Casper Schwarz, die niet spreekt van een kantoor, maar van een Habitoor. Een door zijn creatieve architectenbureau bedacht concept – Habitoor is een versmelting van de woorden habitat en kantoor – waarvan de bijzondere werkplek van Red Bull Nederland het eerste voorbeeld is.

Een ruimte met synergie

“Een Habitoor heeft weinig met een traditionele werkvloer te maken. Het gaat hier om de menselijke interactie. Bij binnenkomst duik je meteen de synergie in. Een ruimte waar van alles gebeurt: ontmoeten, overleggen, drinken, lunchen, gamen, werken, kennis delen.

Hier vinden meetings plaats, worden filmproducties geschoten, party’s en andere activiteiten georganiseerd. Het is een open ruimte die met een akoestische lamellenwand wordt afgescheiden van de rustigere delen waar werk- en overlegplekken, focus rooms en edit suites zijn geformeerd.”

“In de lamellenwand zijn behalve de centrale bar – een ruimte met de look-and-feel van een grand café. – ook halfpipe-elementen geschoven, waarin je kunt loungen, overleggen, bellen of werken. Schakelen van de ene plek naar de andere gaat moeiteloos: alles is op korte afstand en je kunt steeds zien of er iets in gebruik is.”

“Zo kan elke medewerker zijn of haar eigen workflow vinden. Om de andere verdieping ook deel uit te laten maken van de synergie, is er een enorme vide met een brede trap gecreëerd. Dit is tevens een groot zitmeubel van waaraf je de Amsterdamse havens overziet.”

Milieuvriendelijkheid

Duurzaamheid is altijd een onderdeel geweest van de strategie van Red Bull. Vanaf het begin focust het bedrijf zich op geschikte verpakkingen en blikjes, het verminderen van CO.-uitstoot en energieverbruik bij productie en transport. Casper Schwarz over de duurzaamheidszijde van het Red Bullinterieur: “Duurzaamheid gaat mede over lokaal hergebruik. Het pand staat midden in het Amsterdamse havengebied en het eerste wat je ziet als je naar buiten kijkt zijn schepen.”

“Bij een scheepssloperij hebben we wanddelen van sloopschepen gevonden, waarmee we elementen maakten waaraan de werkplekken als zijnde vleugels zijn geschakeld. Het zijn tevens enorme plantenbakken, die ogenschijnlijk willekeurig over de vloer zijn gepositioneerd, want netjes recht past niet bij Red Bull.”

“Zo zorgden we dat de werkplekken visueel niet te dominant zijn, want dan zou het meer op een callcenter of een krantenredactie lijken”, aldus de creatieve vakman, die aanstipt dat het de gebruikers van het gebouw vrij staat om te schuiven met stoelen en banken, om zelf attributen te plaatsen of om wandschilderingen te maken. Casper afsluitend: “Door hier ruimte aan te bieden, ontstaat hun natuurlijke werkomgeving. Hun thuishonk, het Red Bull Habitoor.”

Zwaartafelen

“Via onze vriend en directeur van Stichting Zorgeloos Kind zijn wij in contact gekomen met Red Bull. Deze stichting organiseert onder meer ontspannende activiteiten voor ernstig zieke kinderen en dan met name voor kinderen met kanker. Autocoureur Max Verstappen spant zich in voor Stichting Zorgeloos Kind en ons werd gevraagd of we geen vette tafel voor Max wilden maken. Tijdens de Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort in 2019 overhandigden we de tafel aan Max en hierbij was ook managing director van Red Bull Nederland Jan Smilde aanwezig.”

“We raakten aan de praat en hij gaf aan dat Red Bull Nederland ging verhuizen en hij aan ons zou denken bij de inrichting van het nieuwe kantoor. Na enige tijd werden wij gebeld door Casper Schwarz en toen is het balletje gaan rollen.” De oprichter en eigenaar van Zwaartafelen, Frank van Reij, vervolgt: “In het prachtige kantoor zie je de door Casper ontworpen en door ons gerealiseerde directietafel terug en ook de riante vergadertafel komt uit onze werkplaats.

“Wij maken sinds 2008 bijzondere houten tafels op maat. Tafels voor in de woonkamer, op kantoor, in een bedrijf of in de horeca. Tafels waar de opdrachtgevers trots op zijn. Elke tafel is maatwerk, geen twee tafels die de werkplaats uitgaan, zijn hetzelfde. Onze massieve, handgemaakte tafels zijn niet zomaar houten objecten, ze zijn een uitbreiding van het gezin of bedrijf. Stoer en met passie gemaakt. Wanneer wij tevreden zijn? Als we opdrachtgevers met trots zien aanschuiven aan hun splinternieuwe tafel.”

Samenwerking tussen drie toppartijen

De houten maatwerkvloer in het nieuwe hoofdkantoor van Red Bull Nederland is het fraaie resultaat van de samenwerking tussen Kemper Inrichters, Bona en Dennebos Flooring. Drie bedrijven, die zich onderscheiden door vakmanschap, ervaring en het gebruik van topproducten. “Een drie-eenheid van vakbedrijven, die dit soort projecten op de juiste manier kunnen invullen tot een prachtig eindresultaat”, aldus Kemper Inrichters.

Kwaliteit en garantie

“Iedere partij heeft zijn eigen expertise en kwaliteiten waardoor projecten vloeiend verlopen, er eigenlijk niets fout kan gaan en deadlines gehaald worden.”

In het Amsterdamse pand was Kemper Inrichters verantwoordelijk voor het leveren en installeren van de vloer, leverde Bona de lijm – Bona Titan silaanlijm – en de olie om de vloer mee af te werken – Bona Craft Oil 2K Invisible – en leverde Dennebos Flooring een meerlaagse eikenhouten vloer in een breedte van 390 mm en in een rustieke sortering.

Kemper Inrichters heeft jarenlange ervaring in de projectinrichting en dan met name op het gebied van advisering en het leveren en plaatsen van allerlei soorten vloerafwerkingen en raambekleding. Voor het bedrijf gelden tevens kwalificaties als flexibiliteit en een open communicatie.

“Wij werken uitsluitend samen met vaste partners, die net als wij staan voor kwaliteit en garantie. Wij kunnen absoluut zeggen dat Bona en Dennebos Flooring met hun advisering en producten hiertoe behoren”, aldus directeur Dennis Kemper.

Duurzaamheid als prioriteit

Bij Bona staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Een vloer moet er nu én in de toekomst goed uit blijven zien en daar heeft Bona de juiste producten voor. Bona Lifetime Support noemen ze dat. Het bedrijf doet geen concessies aan kwaliteit. Elk detail moet kloppen. Anders is het eindresultaat immers niet bevredigend. De open en directe communicatie met Kemper Inrichters maakt – samen met de gedeelde drijfveer om perfectie te leveren – dat Bona graag met het bedrijf samenwerkt.

Dennebos Flooring is van oorsprong een houtzagerij en heeft zich van daaruit doorontwikkeld tot een internationaal georiënteerde vloerenfabrikant, die unieke vloeren maakt. De houtkennis vanuit het ‘zaagverleden’ van het bedrijf speelt hierin een belangrijke rol. Dennebos weet waar de speciale breedtes of juist reclaimed materialen te halen zijn. Daarnaast heeft Dennebos het voordeel dat alles – van begin- tot eindproduct – volledig op de eigen productielocatie in Raalte wordt gemaakt.

Branding Office Furniture BV

“Door de jaren heen werkte ik al meerdere malen met Red Bull samen en ik voel me goed bij het merk en de mensen die er werken. Die jarenlange band zorgde ervoor dat wij als Branding Office Furniture zijn gevraagd om het hoofdkantoor van Red Bull Nederland in te richten. Een ontzettend leuke en uitdagende klus”, aldus commercieel manager Richard Hilster.

”In nauwe samenspraak met Casper Schwarz en de mensen van Red Bull hebben we het losse meubilair, de inrichting van het restaurant en de ergonomische werkplekken geleverd. Stuk voor stuk items, die matchen met het ontwerp van Casper. In het project pasten we bureaustoelen van ons eigen merk Asis toe en zie je bij de vergader- en werkplekken meubilair van ons eigen merk TwinForm terug.”

Oprichting

Branding Office Furniture is een unieke partner voor organisaties, die een groot belang hechten aan de omgeving waarin zij actief zijn en hun relaties ontvangen. Branding is in 1985 opgericht als onderdeel van een Nederlands familiebedrijf, dat al sinds 1977 actief is in productie, import en export van project- en designmeubilair.

Het bedrijf is als projectinrichter onder meer actief in Nederland, België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Ierland. Een selectie van topmerken zoals Vitra, Fritz Hansen, Moooi, Hay en Arper vormt in combinatie met de eigen gespecialiseerde productie de basis van ieder Branding-project, dat met de grootste betrokkenheid en aandacht wordt uitgevoerd. Elk project is op maat gemaakt en passend bij de opdrachtgever en de organisatie.

CooLoo

“De halfpipes, de imposante lamellenwand en de trap”, beantwoordt Ricco Fiorito van CooLoo de vraag welke objecten we van zijn bedrijf terugzien in het hoofdkantoor van Red Bull Nederland. Kijkend naar het project is het logisch om te concluderen dat CooLoo een bedrijf is dat werkt met beton en staal. In feite is dat ook zo, alleen niet op de manier waarop je zou denken.

“CooLoo ontwikkelt en produceert duurzame interieuroplossingen en -producten op basis van afvalmaterialen, coatings en spuittechnieken. Het CooLoo-concept is ontstaan vanuit de gedachte dat interieurs en meubels nog steeds op klassieke en inefficiënte manier geproduceerd worden, met veel afvalstromen en beperkingen tot gevolg.”

Duurzaamheid en circulair

“Door meubels ‘mechanisch te stofferen’, ontstaan er legio ontwerp- en afwerkingsmogelijkheden die bij gangbare meubelproductie onmogelijk zijn. Duurzaamheid en circulair denken zitten diepgeworteld in onze visie. In de ontwikkeling zoeken we zo veel mogelijk naar het hoogwaardig toepassen van afvalmaterialen. Daarnaast hergebruiken we bestaande meubels en creëren we producten die gemakkelijk te repareren of refurbishen zijn. Dit noemen wij ‘eCooLoogical’, perfect voor de circulaire economie”, aldus Ricco.

“Voor de halfpipes gebruikten we piepschuim, dat we bespoten met een betonafwerking die we ‘Econcrete’ noemen. Voor de lamellenwand pasten we akoestisch materiaal toe, dat we bewerkten met een metaalresidu wat we laten roesten, en de trap heeft een houten basis, waarop we het afval van parelglasbeton smeerden. De objecten hebben een robuuste look-and-feel, zijn bij schade makkelijk te repareren en zijn natuurlijk veel lichter dan echt beton of metaal.”

Fotografie: Peter Baas

Dit project is gerealiseerd door Casper Schwarz

Ontdek alle gerealiseerde projecten HIER

Met dank aan de volgende belanghebbende partijen:

Branding Office Furniture | Kemper Inrichters B.V.

Inventio | Zwaartafelen

CooLoo | Leolux