Ultieme merkbeleving van Bang & Olufsen

Belevingscentrum Henri Tibosch Bang & Olufsen

Historisch besef, oogstrelende architectuur en een ultieme merkbeleving smelten op heerlijke manier samen in het Experience Center van Henri Tibosch Bang & Olufsen.

De hedendaagse Brabantse lang-gevelboerderij vormt een knipoog naar de historie van de locatie, terwijl het beklijvende aanzicht en de hoogwaardige detaillering perfect past bij het luxe en qua esthetiek ongeëvenaarde kwaliteitsmerk Bang & Olufsen.

Feit dat de plek een belangrijke rol inneemt in de familiegeschiedenis van Henri Tibosch – net als B&O Oprichters Peter Bang en Svend Olufsen een boerenzoon – maakt het droomplaatje compleet.

Bijzondere samenwerking

Meer dan tien jaar droomde de bevlogen ondernemer Henri Tibosch van een nieuw te bouwen showroom aan de Heinis. Een in een ver verleden voorname handelsweg en eveneens een belangrijk gebied in de familiegeschiedenis van de boerenfamilie Tibosch.

Na een lange periode van netweken, lobbyen en doorzetten, verkreeg Henri – al sinds 1981 thuis in de wereld van hoogwaardige elektronica – in 2015 zijn droomplek en stonden de seinen voor het realiseren van zijn ultieme droom op groen. Al snel gingen zijn gedachtes terug naar de EXCELLENT beurs in 2013.”

“Niet alleen klikte het destijds op persoonlijk vlak met Joep Verheijen, designer en eigenaar van ontwerpbureau B-TOO, ook raakte hij onder de indruk van zijn creativiteit en vakmanschap.”

“Als mijn plannen doorgang vinden, schakel ik jou in als architect”, sprak Henri Tibosch. Geen loze woorden, zo bleek in 2015. Wat volgde was een intensieve, creatieve en bevredigende samenwerking tussen B-TOO en het echtpaar Henri en Iris Tibosch.

Het resultaat? Ultieme perfectie en beleving. Een Bang & Olufsen Experience Center om van te watertanden!

Het contrast tussen glas en Free Willy®

“Aan de oude Heinis, thans doorbroken door de A2, lagen vroeger veel typisch Brabantse langgevelboerderijen. Al snel was het voor ons duidelijk dat we het nieuw te bouwen belevingscentrum in deze traditionele stijl wilden vormgeven.”

“Weliswaar uitgevoerd met moderne materialen, maar de link naar het verleden diende voel- en zichtbaar te zijn. Door de boerderij in de lijn van de Heinis te positioneren en de kopse kanten van het gebouw van veel glas te voorzien, heb je vanuit de showroom steeds een connectie met deze oude weg waar de roots van Henri liggen.”

“Naast de glazen gevels hebben we hebben we aan de buitenzijde verder gekozen voor een strak gekapt rieten dak, aluminium met een zinken uitstraling – dit omdat zink en riet elkaar niet verdragen – en een houtsoort met de naam Free Willy®. Een innovatieve gevelbekleding die Iris tijdens een zoektocht op internet vond en waar ze helemaal weg van is.”

“De toegepaste materialen contrasteren, maar versterken elkaar en zorgen voor de gewenste warme en uitnodigende uitstraling van het gebouw”, legt de hoorbaar enthousiaste Joep Verheijen uit

Luxe-merk B&O

Het oog voor detail en hang naar perfectie stopt niet bij de voordeur van het imposante gebouw. Ook aan de binnenzijde ervaar je luxe en kwaliteit. Passend bij het high end merk Bang & Olufsen. “Henri en Iris hebben

het interieur geheel naar eigen visie gerealiseerd, waardoor de showroom echt uniek is. Op het gebied van materialisatie en productpresentatie werd meegekeken vanuit het in Denemarken gelegen hoofdkantoor van B&O.

Wij  hebben als B-Too alleen een rol gespeeld bij het interieur van kantoorruimtes en hebben de centrale trap ontworpen”, aldus Joep Verheijen, die als groot B&O-fan wijst op de in het Experience Center gelegen luisterruimtes. “Daar beleef je pas echt de grote kwaliteit van het merk. Als enige B&O-dealer in Nederland heeft Henri de beschikking over deze ruimtes. Iets dat de toch al bijzondere zaak nog wat extra cachet geeft.”

Joep Verheijen

1+1=3

“Ontwerpbureau B-TOO staat voor oorspronkelijke en sprankelende architectuur en interieurontwerpen. Met gevoel voor humor, inlevingsvermogen en volop bezieling verstaan wij de kunst van design en vormgeving: dat zijn onze kernwaarden. B-TOO heeft kennis van zaken. Wij verkopen geen interieurs.”

“Wij ontwerpen plaatsen waar mensen zich goed voelen. Nooit bedacht vanachter een bureau. Daarvoor kijken we rond, voelen we de ruimte, ontmoeten we mensen en luisteren we naar hun verhalen”, legt Joep Verheijen uit, die aanstipt dat een goede band en een fijne samenwerking met de opdrachtgevers de gewenste basis van een geslaagd eindresultaat vormen.

Iets dat zeker het geval was bij het verwezenlijken van de droom van Henri Tibosch. “Mede door de passie en de grote betrokkenheid van Henri en Iris hebben we dit prachtige Experience Center kunnen realiseren. Ze bijten zich allebei vast in details, gaan in alles voor een 10+ en zoeken naar nieuwe mogelijkheden of materialen.”

“Samen hebben we ervoor gezorgd dat één plus één drie is geworden. Een prachtig pand met een knipoog naar het verleden. Gelegen op een prachtige plek langs de drukke A2 met voldoende parkeergelegenheid voor de deur. Voor ons als B-TOO fantastisch om in dit hele traject een mooie rol te mogen spelen.”

Fotografie | Hugo de Jong & Petra Appelhof 

Met dank aan de belanghebbende partijen:

B-TOO | Henri Tibosch Bang & Olufsen

Van Dinther Bouwbedrijf | Meijs Wonen