Verrassen als grote kracht

Verrassen als grote kracht

‘Carte blanche’ Wanneer een opdracht voor B-TOO daarmee is ‘gelabeld’, is  directeur Joep Verheijen in zijn element. Dan kan hij zijn grenzeloze inspiratie volledig tot bloei laten komen. Met een tevreden klant als resultaat. “Het is niet ongewoon, hoor. Klanten die niet precies weten wat ze willen en zeggen: ‘maak er maar wat moois van’. Daarin slagen we altijd, maar uiteraard gaan we voor elke opdracht uitvoerig kijken, peilen en praten”, aldus Joep Verheijen. “Ik vergelijk mezelf wel eens met een kok: geef mij de wensen en/of ingrediënten en ik maak een verrassingsmenu. Ik wil altijd verder komen dan de verbeelding van de opdrachtgevers, maar dan wel sámen met hen.”

RESPECT VOOR HET BESTAANDE

B-TOO vaart wel bij mond-tot-mond-reclame. Opdrachtgevers komen via-via, of het nu particulieren zijn of bedrijven. Een exclusieve woning in Waalre, een kantoor van de Rabobank, een voormalige oude stal die wordt omgetoverd tot kapsalon – elke opdracht wordt met dezelfde professionaliteit, zorg en bezieling aangepakt, en altijd met veel respect voor het bestaande. Verheijen: “Mijn inspiratie wordt gevormd door een constante stroom van creatieve ideeën. Mijn werkwijze wordt dikwijls herkend, ook al pretendeer ik niet een eigen stijl te hebben en is er toch altijd dat onverwachte effect waarnaar ik streef. Ons doel is de mensen te verrassen en blij te maken met een prettige werk- of leefomgeving. Doorgaans borrelt bij mij de creativiteit al op bij de eerste aanblik. Toch wil ik eerst de wensen horen en weten wat bij de mensen past. Je kunnen inleven is een belangrijke eigenschap in dit vak. Door mijn vragen leren de mensen elkaar en zichzelf beter kennen, hetgeen goed is voor het eindresultaat.”

TRANSPARANTE WERKWIJZE

Naast creativiteit is een aansprekende werkwijze zeker zo belangrijk. B-TOO werkt op turn-key basis met een gestructureerd vijfstappenplan en optimale transparantie. Een transparante aanbesteding met offertevergelijk en een duidelijke realisatieplanning. “Dat schept helderheid en is fijn werken, zowel voor ons als voor de klant.”

JONG, NUCHTER EN GEPASSIONEERD

Jaren geleden liet Joep Verheijen (Sevenum 1969, getrouwd, twee dochters van elf en acht) een loopbaan als pianist schieten voor het vak van interieurarchitect. Dankzij een oplettende tekenleraar ging hij de opleiding vormgeving bij St. Lucas volgen in Boxtel, werd vervolgens door vrienden meegetroond naar een open dag van de Design Academy en dacht: dat is toch ook wel erg leuk. Hij studeerde vier jaar later cum laude af in de richting ‘Mens en mobiliteit’ – met als afstudeerproject een reddingscatamaran – en begon zijn eigen bureau: Bi-ONE. In 1999 werd dat B-TOO, met een vaste club mensen, ‘allemaal jong, met bezieling, nuchter en gepassioneerd’. De samenwerking met stylistes, bouwkundigen en projectmanagers maken het team compleet.

Tegenwoordig is B-TOO gevestigd in de vroegere autowasstraat en opslag van Philips op Strijp-T. Een puur, sober industrieel gebouw met kantoor en een naar buiten gerichte inspiratieruimte: de voormalige ‘wasstraat’. “Hier ontvangen we onze klanten en alle partijen waarmee we samenwerken.” Er zijn afwisselende exposities te zien en er worden nieuwe ontwerpen getoond. Een van de muren is getooid met een gigantische fotoafdruk van een zaal van Kasteel Versailles. Waarom? “Omdat het prachtig en ‘zinloos’ is. Het confronteert iedereen voortdurend met schoonheid en de vergankelijkheid daarvan. Versailles, zo over the top, ook dat had een functie. Hiermee relativeer ik graag ons vak als vormgevers.”

LABEL JOEP: NET EVEN ANDERS

Onder een private label met zijn eigen naam ontwerpt Joep Verheijen een kranenlijn, opmerkelijk meubilair voor binnen en buiten, zoals een geïntegreerde bank met bloembak of kas, tafels, sideboards. “Vijftien jaar ben ik bezig geweest om B-TOO autonoom te laten zijn, mezelf als het ware overbodig te maken, en nu mijn eigen label JOEP. Het kan verkeren.”

www.b-too.nl

EXCELLENT | magazine