Designer Frank Versteeg testte de hybride Ferrari 296 GTB
Het beste van twee werelden komt uit Maranello
Het is een exclusieve verschijning, zeker in Nederland. De Ferrari 296 GTB laat het hart van menig autoliefhebber sneller kloppen. Voor sommige Ferrariliefhebbers klinkt een hybride Ferrari misschien als vloeken in de kerk, maar wie ermee in aanraking komt, stelt zijn of haar mening snel bij. Du Parc Luxury Cars & Art in Eindhoven beschikt over een grandioos exemplaar in de kleur ‘Verde British’ en stelde de auto ter beschikking aan EXCELLENT Magazine. Aan Frank Versteeg, oprichter en designer bij The Grand Interior, de taak om de auto te beoordelen. Dat deed hij vol verve, met als decor hartje Amsterdam.
Een statement met elegantie
“Zo’n snelle en bijzondere Ferrari in Amsterdam te zien staan, voelt bijna abstract”, opent Frank het gesprek. “Hier word ik intens blij van. Al heel lang ben ik fan van Italië en in het bijzonder van wat daar op autogebied ontworpen wordt. De 296 GTB is voor mij wel het summum, met zijn bijzondere hybride aandrijflijn. Vroeger had ik klanten die Ferrari reden en ik vergeet nooit hoe het geluid, het design en de afwerking van het merk me raakten. Pure emotie.” De Ferrari 296 GTB staat in zijn bijzondere groene jasje te pronken op zwarte wielen. Bij het openen van de deur valt meteen het carbon interieur op. Frank: “Prachtige contrasten levert deze auto op. Beslist niet sober, maar mooie ingetogen luxe. Daar houd ik van en dat zie je ook terug in de interieurontwerpen die wij maken. Wij beschrijven ons werk als ‘sophisticated interiors’ en die vlieger gaat geheel op voor deze Ferrari. Het is ook de combinatie van vorm, kleur en materiaal die deze auto zeer gedistingeerd maakt. Het mooie groen, de zwarte velgen en dan die schreeuwend gele remklauwen. Een statement, zeker. Maar met elegantie.”



Laten we het eens over de techniek hebben
Waarom zou een merk als Ferrari zich ‘bezondigen’ aan het toevoegen van een elektromotor, terwijl de heritage toch echt ligt in de verbrandingsmotoren? Een retorische vraag. Frank is er duidelijk over: “Je krijgt met deze configuratie het beste van twee werelden. Tijdens de proefrit merkte ik al dat de eerste aanzet wordt gemaakt door de elektrische aandrijving. Dat geeft meteen het maximum koppel waar elektrische auto’s om bekend staan. Als eerste weg, geen vertraging. Rolt de auto eenmaal en druk je het gaspedaal verder in, dan springt de verbrandingsmotor aan. Wat er dan gebeurt is fenomenaal. Onbeschrijflijk veel power die loskomt, met een geluid dat als muziek in de oren klinkt. Ik merkte tijdens de rit ook dat ik constant de communicatie met de auto zocht door met het gaspedaal te spelen. Je wordt een met het motorgeluid. Je voelt de vibratie door de auto gaan. Als dat je koud laat, houd je niet van auto’s.”
Rob de Koster van Du Parc licht de hybride aandrijflijn onder de motorkap van de Ferrari 296 GTB toe: “De krachtbron bestaat uit een 3L V6 motor en een elektromotor. Samen leveren ze indrukwekkende prestaties, met een gecombineerd vermogen van meer dan 800 pk. Met deze kracht accelereert de 296 GTB in slechts enkele seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij adembenemende snelheden. Het mooie aan deze Ferrari is dat hij meerdere rijstanden heeft. Je kunt hem bijvoorbeeld op volledig elektrisch zetten, in hybride modus of in sport waar de V6 motor aanspringt.”
De Ferrari 296 GTB is een echte ‘Nekkentrekker’
Met deze uitspraak omschrijft Frank de aandacht die hij onderweg door Amsterdam kreeg. “De auto ziet er niet alleen bijzonder uit, maar is ook nog eens heel laag. Je ploft letterlijk in de stoel bij het instappen. Het vergde wat tactiek om de motor te laten brullen in de binnenstad; je kunt in hartje Amsterdam natuurlijk niet alle registers opentrekken. Toch kent Amsterdam veel Ferrari’s. Die worden vooral op hun staart getrapt tijdens toerritten buiten de stad. Deze 296 GTB classificeer ik tevens als circuitauto. Op het circuit kun je de grenzen opzoeken, mits je niet te bang bent. Dit is namelijk een echte supercar die het verdient om maximale prestaties te leveren.”
Terugkomend op het comfort dat deze auto biedt ondanks de brute kracht die hij ontwikkelt, zegt Frank: “Je wordt omgeven door een cockpit van vakmanschap en technologie. Het carbon interieur accentueert de sportieve uitstraling van de auto en herinnert je aan het race-DNA van Ferrari. De ergonomisch ontworpen stoelen bieden comfort en ondersteuning, terwijl het geavanceerde infotainmentsysteem en het digitale instrumentenpaneel je alle informatie geven die je nodig hebt. De Racing Carbon Seats in de kleur Sabbia maken alles helemaal af. Zitcomfort, steun en een ongekende uitstraling.” Ook in het materiaalgebruik herkent Frank de werkwijze van The Grand Interior. De focus ligt op hoogwaardige materialen, luxe stoff en en een duurzame maakwijze. The Grand Interior streeft er altijd naar om voor de klant een zo goed mogelijk product te creëren waar veel plezier aan wordt beleefd.


Dynamisch, spannend en met een ’touch of glamour’
Tot besluit zegt Frank: “Ferrari in het algemeen en deze 296 GTB in het bijzonder past bij mij. Bij mijn werkwijze, bij de werkwijze van The Grand Interior. Ook wij spelen met contrasten, mixen materialen en zorgen dat alles tijdloos mooi en dus houdbaar is. De Italiaanse stijl die deze Ferrari ademt, is mijn stijl. Dynamisch, spannend en met een ’touch of glamour’. Het ambacht en de liefde voor design en materialen spatten er gewoon vanaf. Dit is pure emotie, 100% echt. Net zoals ik wil dat onze klanten een worden met hun huis, zo wordt de rijder een met deze Ferrari. Dat is denk ik het grootste compliment dat een ontwerpteam kan krijgen.”
Fotografie: Muk van Lil
Specificaties van de Ferrari 296 GTB
TECHNISCH
Motortype: benzine-elektrisch, V6
Cilinderinhoud: 2.992 cm.
Bij: 8.000 tpm
Bij: 6.250 tpm
Accu: lihtium-ion
Capaciteit: 7,45 kWh
Aandrijving: achterwielen
Remmen: v/a gev. schijven
Vermogensrange: alleen 610 kW
Nieuwprijs: €291.150,00
Du PARC
PRESTATIES
Systeemvermogen: 610 kW (830 pk)
Systeemkoppel: 740 Nm
Elek. actieradius: 25 km
Acc.: 0-100 km/u 2,9 s
Topsnelheid: 336 km/u
VERBRUIK
Verbr. gecomb.: 6,4 l/100km
CO₂-emissie 1: 49 g/km