Het begrip ‘GranTurismo’ opnieuw gedefineerd door Maserati
Maserati
Ten tijde van dit schrijven is het precies een jaar geleden dat we de bevindingen van high–end designer François Hannes optekenden, toen hij de Maserati MC20 probeerde te temmen. De man met het Maserati-hart (hij rijdt privé een Quattroporte S) is weliswaar verliefd op het merk, maar daarom niet minder kritisch. Ook nu weer kregen we een uitgebreid verslag waarin hij praat over design, performance en beleving. Zijn conclusie delen we alvast: “De GT Trofeo is luxe, comfortabel en erg snel.”
Goed voor dagelijks gebruik
De Maserati GT komt in diverse benzine uitvoeringen. De krachtfabriek onder de klep van de Trofeo is de nieuwe Nettuno 3.0 liter Nettuno V6 motor en levert in het rijtje de meeste PK’s. Maar liefst 550 wilde paarden staan klaar om opgezweept te worden. François: “Deze auto is echt geschikt voor dagelijks gebruik. In tegenstelling tot de MC20 die we de vorige keer reden, laat de GT Trofeo zich rustig rijden als je dat wilt, je gaat er vloeiend mee door het dagelijks verkeer. Al dan niet met je gezin aan boord. Je kunt het zelf zo bont maken als je wilt. Een cruise ervaring? Geen probleem. Maar trap je op de Autobahn het gas stevig in, dan wordt je rug stevig in de stoel gedrukt.”
De auto biedt ruimte, rijdt comfortabel en is een ingetogen designfeest. “De ontwerpers hebben zich in detaillering weer overtroffen, desondanks knalt deze machine niet uit het straatbeeld. Je kunt er normaal mee door het verkeer laveren dus. Het gedistingeerde uiterlijk oogt sportief, maar in geen enkel opzicht overdreven. Als ik met een designersoog kijk naar het koetswerk, dan denk ik: ze hebben het weer goed begrepen in Italië. En wat zit hij lekker, een heerlijke binnenruimte die zelfs mij met mijn lichaamslengte past als een jas op maat.”
“Wat een heerlijke, brede heupen”
Zoals gezegd, door zijn werk als designer (Sennah Studio) kijkt François met een kritisch oog naar details. “Ik kijk naar lijnen, materialen en heb altijd die scherpe focus op high-end luxury. Dat hoort bij mijn werk. Onze interieurs stralen immers ook het vakmanschap uit dat je mag verwachten bij een high-end luxury product. Er moet letterlijk een hart en een ziel waarneembaar zijn en het toepassen van exotische materialen zorgt voor de allermooiste verrassingen. Trek die lijn gerust door naar engineering en design bij Maserati. Adel verplicht, luidt het gezegde en Maserati is trouw aan de eigen heritage.”
De Maserati GT Trofeo wordt met een keurmeestersoog bekeken. “Natuurlijk was ik al fan van het vorige GT-model. Daar had ik echter toch wat minpuntjes in het design ontdekt, met name als je kijkt naar de achterzijde. Dat model had achterlichten die ietwat overdreven waren in grootte, waardoor de achterkant massaal aandeed. Dat heb je bij deze nieuwe GT dus absoluut niet. Wat een heerlijke, brede heupen heeft deze auto, met mooie, slanke achterlichten. Een stuk verfijnder en de lijnen zetten zich vanuit de achterkant perfect door rondom de hele auto. Daar houd ik van. Het totale design is vloeiend en klopt. Je kunt de GT Trofeo in één oogopslag beoordelen, maar neem je de tijd en kijk je wat langer, dan ontdek je steeds nieuwe details. Dat maakt dit ontwerp interessant en tijdloos, naar mijn mening.”
Een interieur om ‘u’ tegen te zeggen
Dan de binnenkant: het eerste wat opvalt is het contrast qua kleurstelling met de buitenkant. De auto is gespoten in de kleur zwart, het interieur is lichtgrijs en wit uitgevoerd. François: “Alles is zeer gedetailleerd uitgevoerd, zonder fragiel te zijn. Sterker nog, het voelt meer dan robuust aan. Dat geeft je als rijder vertrouwen, aangezien je een pk-monster bestuurt. Het Italiaans design aan de binnenzijde is, zoals je mag verwachten van Maserati, kwalitatief zeer hoogwaardig afgewerkt. Ik herken het toegepaste leder. Dat wordt in Italië op ambachtelijke wijze met de hand gemaakt. We gebruiken dat leder zelf ook in onze interieurontwerpen.”
‘Tutto ciò che il tuo cuore desidera’
Vrij vertaald uit het Italiaans: alles wat je hartje begeert. Daarmee beschrijft François het instrumentarium en de bedieningselementen. Wat hem opvalt is dat eigenlijk alles wat bediend en geregeld moet worden plaatsvindt op een stijlvol vormgegeven middenconsole met display. “Dat laat echt niets te wensen over. Het grote touchpanel is gemaakt in een geknikte uitvoering en werkt zeer intuïtief. Voor mij als kind van de ‘knopjesgeneratie’ is dat wel even wennen, maar het werkt allemaal fantastisch. Ook het instrumentarium is digitaal en biedt custom mogelijkheden om precies dat te zien wat je in beeld wilt hebben. Een highlight vind ik het Maserati klokje boven de middenconsole. Ook digitaal, maar naar keuze programmeerbaar met allerhande info die je graag in beeld houdt. En voor de liefhebbers: je kunt met een druk op de knop kiezen voor de traditionele, analoge Maserati-klok.”
De auto in beweging zetten, van rijmodus wisselen of in de parkeerstand zetten gebeurt met vier ‘hard keys’, die strategisch tussen de twee displays verwerkt zitten in de middenconsole. “Opschakelen doe je met lekkere, grote schakelflippers aan het stuur. Zo gemaakt dat je nooit misgrijpt. Zelfs het portier open je elektrisch met één druk op de knop.” Op de vraag of François deze auto zelf zou kopen, luidt het antwoordt: “Zeker. De combinatie van comfort en sportiviteit maken deze auto bruikbaar en om echt van te houden. Natuurlijk rijd je niet continu plankgas, maar hoe lekker is het om bij een stoplicht toch even een elektrische auto die naast je staat kennis te laten maken met het Maserati logo op de achterkant? Maserati heeft het begrip ‘GranTurismo’ met de GT Trofeo mijns inziens opnieuw gedefinieerd.”
Fotografie: Peter Baas
Auto via: Driessen Maserati
Prijs van het gereden model: €302.122,00