‘Laat de Hamer van Thor maar neerdalen op ’s lands wegen!’ 

Interieurdesigner Linda Lagrand zweert bij het merk Volvo (met een goede reden)

Wie Linda Lagrand kent, is op de hoogte van haar voorliefde voor alles wat met Scandinavië te maken heeft. Het is een beetje ‘adel verplicht’ in haar geval, aangezien zij Noorse roots heeft. Als kind van een Noorse moeder en een Nederlandse vader heeft zij een deel van haar leven in Noorwegen doorgebracht. Ja, ze bezit zeker het nodige Viking-DNA. Misschien ligt daar de bron wel van haar daadkracht? Als het om auto’s gaat, is Linda duidelijk: het is Volvo, of Volvo. Zelf rijdt ze met volle overtuiging een Volvo XC90; voor EXCELLENT magazine stapte zij in de gloednieuwe ‘all electric’ Volvo EX90. Linda doet verslag van haar ervaring met deze milieuvriendelijke Zweedse reus.

auto
auto
Een upgrade in alle opzichten

We vragen Linda of ze bang was dat EX90 zou tegenvallen ten opzichte van haar geliefde XC90. “Nee, ik was al als een blok gevallen voor de EX90 toen ik hem voor het eerst zag. Weet je wat me echt pakte? De koplampen, die zijn vormgegeven als de Hamer van Thor. Een schitterende verwijzing naar de Scandinavische mythologie en als je weet waar Thor en zijn hamer voor staan, dan past deze keuze 100% bij het merk.” De hamer van Thor (Mjölnir) staat onder andere symbool voor Thors macht en vertegenwoordigt zijn rol als beschermer van Walhalla. Volvo heeft de reputatie de veiligste auto’s te maken, dus erg passend. Maar is het aan boord van de elektrische gigant ook echt een walhalla? Volgens Linda is dat zeker zo. “De EX90 is in alle opzichten een upgrade van de XC90. Wat goed was, is behouden en alles wat gewijzigd is, is een verbetering. Volvo is qua styling trouw gebleven aan het vierkante uiterlijk, maar heeft her en der het koetswerk verfijnd. Mooi om te zien. Aan boord is het rustig; het maakt dat je 100% focus kunt houden op de weg voor je. En is die focus even minder, dan word je bijgestaan door alle digitale hulpmiddelen die je rit veraangenamen en veiliger maken.”

Weten wat belangrijk is voor de klant

Er zijn wel degelijk overeenkomsten waar te nemen tussen de manier waarop Volvo werkt en de manier waarop Linda Lagrand werkt. “Je moet weten wat belangrijk voor je klant is en nooit iets aan het toeval overlaten. Als het kan, lever je meer dan er gevraagd wordt. Voldoen aan verwachtingen is een vereiste, verwachtingen overtreffen is wat je onderscheidend maakt”, zegt Linda. Wie kiest voor Volvo, gaat voor zekerheid. Wie in zee gaat met Linda Lagrand, kiest ook voor zekerheid, namelijk de zekerheid van exclusiviteit, kwaliteit en creativiteit. Linda maakt graag gebruik van Scandinavische merken in haar werk, maar creëert geen stereotype Scandinavische interieurs. “Scandinavisch design gebruik ik om vorm te geven aan mijn eigen ideeën, die 100% afwijken van het geijkte noordelijke tintje.” De interieurs die zij ontwerpt, zijn zeer uitbundig, verrassend en spannend, maar altijd in balans. Haar materiaalcombinaties zijn buitengewoon. “Ik mix graag in vorm. Zo laat ik organisch en kubistisch samensmelten, net als mannelijk en vrouwelijk. De vormentaal en het toegepaste materiaal moeten in evenwicht zijn.

auto
auto
Zweven over de weg

Terugkomend op de Volvo EX90 zegt Linda: “Ook deze auto is ondanks zijn omvang volledig in balans. De auto heet je welkom in de digitale wereld; prachtig om te zien hoe alle moderne digitale instrumenten zijn geïntegreerd. Ergonomisch gezien is het een droom: alles zit op logische plaatsen en is goed bereikbaar. Comfortabel en geschikt voor korte en lange reizen. Elektrisch rijden heeft mij een geheel nieuwe ervaring opgeleverd, wat is dat fijn! De EX90 is ideaal om mensen en spullen in te vervoeren, de auto zweeft over de weg. Wat een power heb je onder je rechtervoet! Het mooiste is dat op geen enkel moment de auto het idee wekt dat hij met de bestuurder aan de haal gaat. Je hebt gewoon volledige controle over al die kracht.”

We weten dat Linda bevooroordeeld is als het om Volvo gaat en in het bijzonder over de EX90. Toch zou ze ongezouten haar mening hebben gegeven als er iets was tegengevallen. “En dat is niet gebeurd”, zegt zij lachend. “Ik ben alleen weer bevestigd in mijn keuze voor Volvo, en mijn liefde voor Scandinavische producten is nog meer gegroeid. Dus, laat die Hamer van Thor maar neerdalen op ’s lands wegen!”

auto

Tekst: Jan Mol

Fotografie: Frits de Beer

Specificaties van de Volvo EX90:

Twin MoterPerformance

Lengte: 5 037 mm

Breedte: 1 964 mm

Gewicht: 2787 kg

Power: 517 pk

Acceleratie: 0-100 km/u in 4,9 seconden

UItstoot CO2: 0 g/m

Elektrisch verbruik (stad): 15.8kwh/100 km

Elektrisch verbruik (stad): 20,7kwh/100 km

De volgende partijen werkten mee aan dit project:

Volvo Dealer – Volvo Reede Amerongen