Magische landschappen die je meenemen tot in de verte
Emiliana Cordaro
Een door kunstenares Emiliana Cordaro geschilderd landschap herken je meteen. Met een mengeling van Nederlands en Italiaans DNA schildert Emiliana impressionistische landschappen, die de kijker uitnodigen om mee te gaan richting de horizon. Het paletmes is het hoofdinstrument om de verf op het doek te krijgen. “Lekker dik en pasteus”, legt zij uit. “Je creëert er diepte mee en de lagen die je op het doek aanbrengt, gaan een eigen rol spelen.” Het plastische effect van werken met het paletmes maakt dat je als kijker het schilderij zou willen aanraken. “Dat zou eigenlijk ook moeten kunnen, want een kunstwerk mag een meervoudig sensorische belevenis zijn”, concludeert Emiliana.


Van schilderen haar levenswerk gemaakt
Als kind gaf Emiliana al aan later met haar handen te willen gaan werken. Met een creatieve moeder die haar stimuleerde, betrad zij op jonge leeftijd de wereld van de kunst. “Mijn ouders hebben me in mijn kunstzinnige ontwikkeling nooit een strobreed in de weg gelegd. Een kantoorbaan was gewoon niets voor mij. Ik bezocht de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en maakte zo’n dertig jaar geleden van mijn passie mijn beroep”, vertelt zij. “De keuze om vooral landschappen te schilderen, komt voort uit het gegeven dat ik echt een natuurmens ben. Als kind was ik altijd in de natuur te vinden. Ik kwam ook altijd thuis met mooie vondsten, zoals stenen, fossielen en takken. Dat is overigens nu nog zo”, zegt Emiliana lachend. Naast het schilderen van landschappen maakt zij weleens een uitstapje naar het dierenrijk: “Ook dat is natuur. Ik voel me er enorm door aangetrokken!”



“Een schilderij moet leven”
Emiliana gebruikt haar paletmes om de verf dik en in lagen op te zetten. Met penselen werkt ze alles af. “Je kunt er grof mee werken en het reliëf dat ontstaat, maakt dat je het schilderij zou willen aanraken. Alles komt tot leven en het gevoel van diepte in de landschappen wordt nog eens extra benadrukt.” De landschappen die Emiliana schildert zijn zeer divers. Soms met een dorpje in beeld en dan weer een vergezicht met alleen natuur. “Een schilderij mag een sensorische belevenis zijn. Het moet interessant zijn van veraf en dichtbij. Je moet de behoefte voelen om het aan te willen raken en als je dicht bij het schilderij staat, moet je de verf kunnen ruiken”, schetst zij.
Werken in een natuurlijke omgeving
Na haar studie begon Emiliana haar atelier in Culemborg. Inmiddels is ze alweer een paar jaar gevestigd in het Achterhoekse Winterswijk. Ideaal, vindt zij. “Ik zit hier midden in de natuur, zo’n veertien jaar al. Als ik de deur uit loop, vind ik alle inspiratie die ik nodig heb. Ook doe ik veel inspiratie op tijdens mijn reizen. Ik ben net terug uit Zweden. Scandinavië is fantastisch als je natuurliefhebber bent. Als ik thuiskom van een reis, leg ik alles wat ik heb meegebracht in mijn atelier neer. Dan laat ik de schetsen, natuurvondsten en objecten op me inwerken.” In opdracht werken komt zelden voor. “Dan wordt het zoeken binnen gestelde kaders. Dat is forceren, dat wil ik niet. Ik laat mijn hand leiden door mijn emoties als ik schilder en weet zelf nooit wat het eindresultaat wordt. Het is een reis met een verrassend einde, elke keer weer. Ik leef in het hier en nu.”

Verkoop gebeurt alleen via galerieën, zoals bijvoorbeeld Amersfoort Art Galerie. “Juriaan Dijkman van Amersfoort Art Galerie en ik kennen elkaar al meer dan twintig jaar. Op 24 mei 2025 is in zijn galerie een expositie van mijn werk. Wie kennis wil komen maken met mij en mijn landschappen is van harte welkom”, zegt Emiliana tot besluit.
Tekst: Draeckensteijn Media
Fotografie: Emiliana Cordaro, Amersfoort Art Galerie
De volgende partijen werkten mee aan dit project: