Ongetemde Italiaanse volbloed in handen van een echte Maserati ‘aficionado’
High-end designer François Hannes geeft de Maserati MC20 de sporen
Het kan niet anders of François Hannes heeft thuis op de uitkijk gezeten, in afwachting van Excellent Magazine. We zijn nog maar net de oprit opgedraaid, of de voordeur zwaait open en we worden getrakteerd op een breed lachende man, die ons zo blij als een kind verwelkomt. Achteraf gezien niet zo raar, aangezien in de garage van het Nuenense huis onder andere een Maserati Quattroporte S ‘woont’. François heeft een autohart en in het bijzonder een passie voor Italië en Maserati. We kunnen ons geen geschiktere testrijder wensen.
Les Intouchables
Al op zijn zestiende kocht François zijn eerste auto. “Ik had nog geen rijbewijs, maar was zo gebiologeerd door mooie auto’s dat ik er zo vroeg mogelijk mee bezig wilde zijn”, legt hij uit. “Ik heb veel auto’s gehad en ben verslingerd geraakt aan bruut motorgeweld. De Chevy Corvette die ik op mijn negentiende kocht – nog geen twee jaar oud en met een brullende V8 onder de klep – heeft de toon gezet.” Dat het automobiele pad der liefde in de loop der jaren kronkelde richting Italië is een logische evolutie, zo blijkt. Het werk van Sennah Studio, waar François eigenaar en designer is, laat zien dat de focus ligt op high-end luxury. “Noem me maar een detailfreak. We ontwerpen interieurs met hart en ziel, met de allermooiste – soms exotische – materialen. Dat wil ik ook terugzien in een auto. Ik wil het vakmanschap zien, ruiken en voelen. Dan snap je mijn voorliefde voor Italiaanse bolides.”
De Maserati Quattroporte S die François zelf heeft, is geen toevallige keuze. “Toen de film Les Intouchables uitkwam, zat ik op het puntje van de bioscoopstoel toen daar de Maserati Quattroporte S in beeld kwam. Ter plekke verliefd geworden, besloot ik om een 100% identieke Maserati aan te schaffen. Dat werd een gepassioneerde zoektocht, die uiteindelijk werd beloond. Soms zit ik gewoon in de Maserati in de garage, om even te genieten van het interieur, dat echt leeft. Vakwerk, door specialisten met de hand uitgevoerd. Elk detail klopt. Het ruikt en voelt als thuis.”



Een sprong vooruit in de tijd
De Maserati MC20 die we bij François in vertrouwde handen weten, is in meerdere opzichten een bijzondere auto. Het is de eerste Maserati met de Nettuno-motor. Een op F1-technologie gebaseerde V6 met een inhoud van drie liter en een slordige 630 PK. De sprint van 0 naar 100 km per uur kost de MC20 slechts 2,9 seconden, met een topsnelheid van 325 km per uur. Dat deze prestaties gehaald worden, heeft de MC20 onder andere te danken aan zijn relatief lage gewicht van 1500 kg. Het uit carbonvezel gefabriceerde monocoque chassis weegt nog geen 100 kg.

“Het mooie is dat de auto vier rijmodi kent”, legt François uit. “Er is een GT-mode, geschikt om de auto lekker te laten cruisen, goed voor alledaags gebruik. Daar zijn we voorzichtig mee gestart. Dan begint het toch te kriebelen en probeer je de Sport-mode … fantastisch wat je dan voelt en hoort. De auto reageert supersportief en het geluid is om van te smullen. Met een rotsvast vertrouwen in mijn beschermengel heb ik vervolgens de Corsa-mode ingeschakeld. Dan ga je over grenzen heen. De ‘Formula 1 Legacy’ onder je rechtervoet!” Als vierde modus is er de ‘Wet-mode’, bedoeld om de auto veilig te rijden onder slechte weercondities. “Die hebben we niet aangeraakt”, zegt François lachend.

Ongekend gevoel van vrijheid
Een wervelende rit door de Brabantse Kempen eindigt voor een fotosessie op het parkeerdek van de parkeergarage op Eindhoven Airport. Een zeer toepasselijke locatie, meent François: “Ik associeer Eindhoven Airport met op avontuur gaan. Je vindt me hier dan ook regelmatig, zowel voor privéreizen als zakelijke. Vorige week was ik hier nog om naar Londen te gaan met opdrachtgevers, om daar een bijzondere verlichtingsarmatuur samen te stellen. En een paar dagen later vloog ik vanaf Eindhoven naar Italië, om voor een drietal projecten marmer uit te zoeken. De opdrachtgevers reisden mee, we waren met zeven personen in Italië. Dan is het werken maar zeker ook genieten van al het goede wat Italië te bieden heeft op het culinaire vlak. Kortom, net zoals ik het genieten van deze Maserati MC20 zie als een stuk absolute vrijheid, zie ik reizen in het algemeen als een stuk vrijheid. Dat is belangrijk voor me. Dat zie je ook terug in mijn ontwerpen.”


De eindconclusie die François al getrokken heeft over Maserati als merk, maar zeker ook wat betreft de MC20, luidt: “In deze auto zit een ziel. Als je daar gevoelig voor bent, dan smelt je eigen ziel samen met die van de auto als je rijdt. En daarmee met de zielen van iedere vakman of vakvrouw die aan deze auto heeft gewerkt. Het beest leeft en maakt dat je zelf het leven voelt tot in iedere vezel van je lijf.”
Tekst: Jan Mol – Draekensteijn Media
Fotografie: Patrick Meis
Specificaties van de Maserati MC20
Exterieur: Bianco Audace
Interieur: Zwart, carbonaccenten
- Bouwjaar: 2022
- Massa 1500kg
- Vermogen motor: 630 pk
- Gemiddeld verbruik: 11,6 l/100km
- 0-100 km: 2,9 seconden
- Topsnelheid: 325 km/h
- Transmissie: automaat
- Brandstof: benzine
- Aantal versnellingen: 8
- Aantal deuren: 2
- Corrosserie: coupé