Portretten die je letterlijk en figuurlijk kunt voelen

Marloes Nydam

“Ik schilder vrouwelijke portretten vanuit een kwetsbare passie”, vertrouwt zij ons toe. Marloes Nydam, 36 jaar, had niet kunnen bedenken dat zij als kunstenares de kost zou gaan verdienen. Met een afgeronde opleiding Commerciële Economie koos zij als carrière in eerste instantie voor een baan als marketeer. Kunst zit echter verweven in haar familieDNA en als kind was zij al bezig met tekenen en schilderen. Dat is ze altijd blijven doen en toen tijdens haar baan als marketeer een van haar creaties op social media ‘viral‘ ging, kwamen er veel opdrachten voor kunstwerken binnen. Voor Marloes een teken dat zij haar hart moest gaan volgen. 

Het paletmes als belangrijkste instrument 

De opdrachten die binnenkwamen, pakte zij serieus op. “Ik creëer alle kunstwerken met zo veel passie en haal er veel voldoening uit. Het is en blijft bijzonder om dit te mogen delen met anderen“, legt Marloes uit. “Op een gegeven moment wist ik gewoon dat dit het werk was waarvoor ik in de wieg ben gelegd. Drie jaar geleden ben ik gestopt met mijn baan in de marketing en heb ik het vak van kunstenaar omarmd.” Kenmerkend voor het werk van Marloes is het gebruik van het paletmes. Daarmee creëert zij dikke texturen, die diepte geven aan haar schilderijen. “Vroeger paste ik meerdere technieken toe, maar door veel te experimenteren, merkte ik dat ik me het meest thuis voel bij het paletmes. Het werkt abstracter en een schilderij wordt er interessanter door, omdat je het vanuit meerdere hoeken kunt bekijken.”  

Marloes Nydam
paletmes
Kunst die je ook wilt aanraken 

De portretten zijn door het gebruik van het paletmes heel tactiel. Door de gelaagdheid ontstaan schilderijen die uitnodigen om aangeraakt te worden. Marloes: “En dat is prima, je mag kunst met al je zintuigen beleven. De meeste mensen ervaren mijn schilderijen als kunst die je fascineert. Logisch dat je dan een fysieke verbinding zoekt met het werk.” Marloes heeft de vrouw als muze en schildert voornamelijk vrouwelijke portretten. De ogen in alle portretten kijken in de ziel en spreken enorm. “Daar ontstaat leven door”, licht zij toe. “Elk schilderij vertelt een verhaal, dat door iedereen zelf mag worden ingevuld op basis van eigen ervaringen en emotie. Ik schilder met passie vanuit mezelf en ben niet bang om mijn kwetsbaarheid daarmee te tonen. Je ziet in het werk de emotie terug die ik had toen ik het paletmes op het canvas hanteerde.”  

Kunst hoort volgens Marloes een symbiose te zijn tussen de emotie van de kunstenaar en hoe de koper zelf in het leven staat. “Een kunstwerk in je interieur moet je eigen worden. Mijn werk wordt in de regel als groot van formaat beschouwd, maar als het eenmaal in een interieur hangt, dan gaat het een eigen leven leiden. Dan mag het groot zijn.” De dames die door Marloes worden geschilderd, stralen tegelijk kwetsbaarheid en kracht uit. Zij ziet haar werk als tegenhanger van harde, mannelijke energie, waarvan er al genoeg is op de wereld. Elk schilderij voelt voor haar als een eerbetoon aan de vrouw, een viering van haar unieke schoonheid. “Met de collectie City Love gebruik ik de rauwheid van de stad in contrast met de schoonheid van de vrouw. Ik vang haar blik in een harde, dynamische wereld. Eigenlijk vang ik energie en draag deze via het doek over op de kijker.” Sommige schilderijen tonen abstract naakt: “Dat is de ultieme kwetsbaarheid tonen. Alle collecties zijn zeer uiteenlopend, maar vormen samen toch één geheel.”  

Marloes Nydam
Marloes Nydam
Een mix aan materialen 

Naast het gebruik van denim als ruw en doorleefd materiaal, past Marloes ook bladgoud, koperfolie en roesteffect toe in haar werken. Daarmee wordt een gevoel van luxe gecreëerd en ontstaan er – letterlijk – schitterende highlights. Marloes Nydam werkt aan eigen collecties en in opdracht. Inmiddels hebben haar schilderijen al wereldwijd de harten van kunstliefhebbers veroverd en daarmee wordt een deel van haar dromen verwezenlijkt. “Ik wil de wereld veroveren en een beetje mooier maken”, zegt de kunstenares tot besluit. 

Het werk van Marloes is te bewonderen via Kroon Gallery in het Kruisherenhotel in Maastricht en op afspraak in haar eigen studio. Kijk op www.marloesnydam.com om kennis te maken met de kunstenares en haar werk. 

Fotografie: Ilse Photographs

De volgende partijen werkten mee aan dit project:

Marloes Nydam