Studio Nuan
“Ik heb door te kiezen voor het maken van kunst de connectie met mijzelf weer gevonden”, zegt Danijela Kastavarac. Iets meer dan een jaar geleden liet zij de wereld van finance, deadlines en spreadsheets achter zich, om zich vol overgave te storten in een nieuw avontuur: het maken van kunstwerken. Onder de naam Studio Nuan maakt zij haar sculpturen. Haar werk is driedimensionaal en bezit een volledig eigen signatuur. “Ik maak in principe alles voor mezelf, maar raak er bij kunstkopers duidelijk een gevoelige snaar mee. Mensen vinden het mooi en willen het graag thuis of op kantoor hebben hangen.”
Kunst maken als meditatief proces
De reden voor Danijela om te beginnen met het maken van kunstwerken is deels therapeutisch, vertelt zij. “Het maken van kunst is als een meditatief proces voor me. Tijdens het werk sta ik in verbinding met mezelf en laat ik mijn handen leiden door mijn emoties. Gevoelens van hoop en vrijheid vinden hun weg naar het kunstwerk dat ontstaat; het werk zelf brengt die gevoelens en emoties over op de liefhebbers van mijn kunst.” Het avontuur begon met het werken in twee dimensies. Danijela schakelde echter over op het creëren in drie dimensies. “Het werk springt letterlijk uit de muur, een ultiem teken van vrijheid. De kunstwerken die ik maak, zijn niet alleen decoratief, maar ook een vorm van communicatie. Kopers vinden het mooi om de verhalen achter ieder kunstwerk te horen. Elk werk is dan ook uniek. Zij herkennen zich in het werk en de verhalen en er ontstaat een verbinding tussen mij, de koper en het kunstwerk.”
 
			 
			 
			Op het kruispunt van mindfulness, kunst en interieur
Danijela geeft aan dat haar inspiratie voor de sculpturen van binnen komt. “Bij Studio Nuan wil ik op het kruispunt staan van mindfulness, kunst en interieur en hecht ik waarde aan natuurlijke, minimalistische en rustige ruimtes. Mijn sculpturen gaan in zulke ruimtes een echte symbiose aan”, legt zij uit. “Als ik kijk naar de natuur en haar krachten, dan maakt dat een emotie bij me los. De intuïtie regeert dan en ik laat het creatieve proces zijn eigen gang gaan. Wanneer ik in opdracht werk, dan geldt hetzelfde: ik neem de wensen en de emoties van de opdrachtgever mee, om daar vervolgens intuïtief mee aan de slag te gaan.”
De naam Studio Nuan komt van het woord ‘nuances’, doelend op de nuances die het leven te bieden heeft. Daar horen contrasten bij, zoals licht en donker. “Ik maak gebruik van deze nuances en contrasten en werk vooral met natuurlijke kleuren”, licht Danijela toe. “Wanneer ik in commissie werk en de klant alle wensen op tafel heeft gelegd, dan mixen alle emoties binnen het creatieve proces. De klant is dan letterlijk onderdeel van het werk, een co-creatie dus. Een uniek proces voor iedereen, met verrassende uitkomsten en een stuk herkenning voor de klant in het eindproduct.”
 
			 
			 
			De kracht van een textiele uitstraling
De sculpturen die in Studio Nuan gemaakt worden, vloeien voort uit een jaar zoeken en experimenteren met materialen. De werken hebben een textiel karakter, zijn tactiel en mogen zeker aangeraakt worden. “Het oogt fragiel, maar het is ‘rock solid’. Ik heb er een eigen werkwijze voor ontwikkeld, waarbij ik begin met het maken van een skelet van piepschuim en ijzerdraad. Daarmee vorm ik eerst een solide basis. Vervolgens geef ik vorm aan de sculptuur door te werken met gipsverband, dat ik eerst goed laat uitharden. Daarna komen modelgips, lijm en verf aan bod. Het uiteindelijke werk hardt volledig uit zonder barsten en is solide”, schetst Danijela. “De stoftexturen zijn kunstmatig, maar wel heel belangrijk. Textiel beschermt ons, kalmeert ons een geeft een geborgen gevoel.”
Verbinden in de breedste zin van het woord
We vragen Danijela waar zij zichzelf over vijf jaar ziet staan. Zij antwoordt: “Dat is een open pad. Ik hoop dat ik dan op een plaats aangekomen ben waar ik omringd word door gelijkgestemde kunstenaars, klanten en verzamelaars. Nu al heb ik heel mooie mensen om me heen, die allemaal verschillend zijn. We leren van elkaar, we staan open en inspireren elkaar. Ik ben geen solist, maar een verbinder, in de breedste zin van het woord.” Een mooi voorbeeld van verbinding is de collaboratie in het interieurproject RBS van Obradov Studio, waar Danijela’s sculpturen als onderdeel van het interieurontwerp zijn opgenomen. “Ook zou ik graag een keer een heel groot kunstwerk willen maken dat een speciale beleving biedt op een expositie. En de zoektocht stopt nooit … Nu werk ik vooral in wit: aantrekkelijk omdat het zo puur is. Wit werkt heilzaam en verhelderend. Dat neemt niet weg dat ik ook graag een concept met andere kleuren wil ontwikkelen, om te kijken waar me dat naartoe brengt.”
Tekst: Draeckensteijn Media
Fotografie: Nazesch – OJAI Amsterdam, Photography Studio AEST – Obradov Studio, Project RBS
De volgende partijen werkten mee aan dit project:

