Rolls-Royce Spectre is de ‘ne plus ultra’ onder de elektrische auto’s
Interieurarchitect Robert Kolenik kreeg de auto in handen en deelt zijn ervaringen
De automobiele wereld lijkt te zijn verdeeld in voor- en tegenstanders van elektrisch rijden. Oeverloze discussies worden er gevoerd. De Rolls-Royce Spectre maakt subiet een einde aan dit soort discussies. Wie nog durft te zeggen dat een (elektrische) auto slechts een vervoermiddel is om van A naar B te komen, mag die mening herzien. De Rolls-Royce Spectre is de belichaming van de grootste autodroom die je kunt hebben. Waarom juist interieurarchitect Robert Kolenik de ideale testrijder en criticus is om deze Britse koning op wielen in handen te geven, zal snel duidelijk worden.


Ongrijpbaar mooi met een vleugje magie, zo mogen we de ontwerpen van Robert wel omschrijven. Stijlvol en verrassend, vernieuwend en eigenwijs. Net als de Spectre, die vandaag klaarstaat in de Amsterdamse binnenstad. De eerste overeenkomst die we graag belichten, is ambacht. Rolls-Royce staat als merk voor ambacht, voor handwerk, voor kwaliteit. Robert is zijn werkzame leven begonnen in de werkplaats van het bouwbedrijf van zijn vader. Dat maakt dat hij zich als ontwerper niet alleen druk maakt over het uiterlijk van een ontwerp, maar vindt dat wat onderhuids aanwezig is óók moet kloppen. En daar komt vakmanschap bij kijken, met zorgvuldig handwerk. Hetzelfde soort handwerk waarmee uit diverse materialen deze Rolls-Royce Spectre is vormgegeven.


“Vooruitstrevend zijn zonder te vergeten waar je vandaan komt”
Rolls-Royce heeft ervoor gekozen om geen halve oplossingen te bieden als het aankomt op elektrisch rijden. Geen hybride aandrijving als excuus om een groen voetje te halen, maar een 100% elektrische aandrijving met twee krachtige motoren. Samen goed voor 584 pk, die de bijna 3000 kg wegende auto binnen 4,5 seconden katapulteert naar 100 km/h. Emissieloos rijgenot van de bovenste plank. Robert: “Voor Rolls-Royce is de Spectre een mijlpaal; hiermee neemt het merk dezelfde afslag op het kruispunt naar duurzaamheid als wij.” In januari 2025 bestaat het bedrijf van Robert Kolenik 20 jaar. Ook hij heeft met zijn team een reis afgelegd die uiteindelijk voerde naar duurzamer werken en leven. “We combineren design en sustainability“, legt hij uit. “Daarmee staan we op dezelfde springplank als Rolls-Royce. En daarom vind ik deze Spectre grandioos en eerlijk gezegd … als deze auto een V12 had gehad, dan had hij niet bij ons gepast. Voor Rolls-Royce en voor ons geldt dat je vooruitstrevend moet zijn op het technische vlak, zonder te vergeten waar je vandaan komt.”


Een beleving van luxe zonder gewetenswroeging
Robert bouwt momenteel een bijzondere villa, geheel naar eigen ontwerp. Een woning van 500 m2 met ontwerpstudio, waar zeer innovatieve, duurzame technologie in wordt toegepast. “Er is een urban garden in de kelder, die als de longen van het huis fungeert. De binnenlucht wordt door het aanwezige groen gezuiverd en er wordt zuurstof teruggeleverd. De dakbedekking bestaat uit gerecyclede folie van autovoorruiten, we vangen regen op een niet-toxische manier op. Dit regenwater wordt gefilterd naar drinkwater. Een batterijsysteem in huis koopt zelf op basis van kunstmatige intelligentie stroom in op gunstige momenten, om later te gebruiken. Het huis is slimmer dan je je kunt voorstellen. Het is, net zoals bij de Spectre, een beleving van luxe, zonder dat je last van je geweten krijgt.”



Design en functionaliteit zijn een huwelijk aangegaan
Robert is zeer te spreken over de manier waarop Rolls-Royce design en functionaliteit heeft gecombineerd. “Er is praktisch nagedacht; neem alleen al dat opbergvak met die paraplu. Zodra je de ‘suïcidecoach doors’ (de scharnieren zitten aan de andere kant van de deur dan normaal het geval is) opent, kun je meteen de paraplu bereiken. Je stapt dus droog uit bij slecht weer”, merkt hij op. “De afwerking van het interieur klopt gewoon. Je treft een mooie, ongebruikelijke mix aan materialen aan. Verrassend anders. Wij werken zelf ook graag ‘bespoke’. Dat betekent dat bij ons, net als bij Rolls-Royce, veel verschillende technieken worden toegepast in materiaalbewerking en oppervlaktebehandeling. Daar komt dan weer het ambacht om de hoek kijken: ook wat je niet ziet als alles gereed is, telt mee.”
Over de styling aan de buitenkant kan Robert kort zijn: erg mooi en verfijnd. “Ik ben een beetje verliefd op de achterkant, zo mooi. Verder is het totale design ‘robuust chic’, zeker door die stoere, kenmerkende Rolls-Royce-voorkant. Hij rijdt majestueus goed, je zoeft over de weg. Het kan niet anders of deze Spectre met zijn elektrische aandrijving, traploze, intense acceleratie en grandioze handling hebben voor Rolls-Royce een nieuwe norm in rijgenot bepaald.”
Tekst: Jan Mol
Fotografie: No Point Fotostudio Vught
Specificaties van de Rolls-Royce Spectre
Lengte: 5475 mm
Breedte: 1996 mm
Gewicht: 2890 kg
Motoren: 2
Type: Separately Excited Synchronous Motor (SSM)
Power: 584 pk
Acceleratie: 0-100 km/h in 4,5 seconden
Consumptie: 23.6-22.2 kWh/100 km (WLTP)
Uitstoot CO2: 0g/km
Range: 500-530 km (WLTP)